JOEL ERIKSSON OCH TOM DILLMANN ÅTERVÄNDER SOM RESERV- OCH TESTFÖRARE FÖR JAGUAR TCS RACING

· Jaguar TCS Racing tillkännager reserv- och testföraruppställningen inför
ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2024
· Svensken Joel Eriksson fortsätter att stötta Jaguar TCS Racing för andra
säsongen och Tom Dillmann för fjärde säsongen
· 2024 års upplaga av det helelektriska världsmästerskapet inleddes i Mexico
City den 13 januari

Torsdag 18 januari 2024, Stockholm, Sverige – Jaguar TCS Racing har idag meddelat att svensken Joel Eriksson och fransmannen Tom Dillmann båda kommer att stanna kvar som test-, reserv- och simulatorförare för teamet under ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2024.


Joel och Toms fokus kommer att inkludera simulatorsupport vid teamets nya huvudkontor i Kidlington, Oxfordshire. De kommer också att hjälpa till med testandet av Jaguar I-TYPE 6 för att säkerställa att bilen är så konkurrenskraftig som möjligt inför årets säsong av det helelektriska världsmästerskapet.


Förra säsongen stöttade Eriksson Jaguar TCS Racing-teamet som reservförare och reste till alla 16 tävlingar. Joel tävlade i Formel 4, Formel 3 European Championship och DTM innan han deltog i Formel E rookietestet i Marrakesh för DS Virgin Racing 2018. 25-åringen utsågs sedan till officiell test- och reservförare för Dragon Racing 2019 och deltog i sitt andra Formel E rookietest. Han gjorde sin debut i ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2021 i Puebla för Dragon Penske Autosport och tävlade i säsongens sista sju lopp.


Vid Joels sida finns den erfarne reserv- och testföraren Tom Dillmann. 33-åringen har varit en viktig del av Jaguar TCS Racing under de senaste tre säsongerna. Dillmann har tävlat sedan början av 2000-talet och hans höjdpunkter i karriären inkluderar mästerskapet i Formel V8 3.5-serien 2016 och Tysklands Formel 3 2010. Dillmann har tävlat i 23 E-Prix sedan 2017 med teamen Venturi och NIO.


Joel och Tom kommer att förstärka den skickliga föraruppställningen som utgörs av Mitch Evans och Nick Cassidy. 2024 års säsong av ABB FIA Formel E-världsmästerskapet inleddes i Mexico City lördagen den 13 januari, det första av totalt 16 lopp.

James Barclay, teamchef för Jaguar TCS Racing: "Våra reserv-, test- och simulatorförare är helt avgörande för teamets framgång. Vi är mycket glada över att kunna förlänga samarbetet med både Joel och Tom. De spelade en avgörande roll för att cementera Jaguar I-TYPE 6 som den mest framgångsrika tävlingsbilen under säsongen 2023, och vi är glada över att de fortsätter vara en del av Jaguar TCS Racing-familjen.”


Joel Eriksson, Jaguar TCS Racing reservförare: "Det är verkligen spännande att stanna kvar hos Jaguar TCS Racing som reservförare. Jag har verkligen uppskattat min tid med teamet under det senaste året, så jag ser fram emot att fortsätta stötta dem den här säsongen."


Tom Dillmann, Jaguar TCS Racing reservförare: "Det här blir min fjärde säsong som reservförare för teamet, något jag är oerhört stolt över. Vi har varit så nära att vinna världsmästerskapet under de senaste säsongerna, så jag ser fram emot att göra allt jag kan för att hjälpa teamet att nå målet."


NOTERINGAR TILL REDAKTIONERNA: Jaguar återvände till racing i oktober 2016 och blev den första lyxbilstillverkaren att delta i ABB FIA Formel E-världsmästerskapet.


I 2023 års upplaga av ABB FIA Formel E-världsmästerskapet slutade Jaguar TCS Racing tvåa med 292 poäng – teamets högsta poängsumma hittills.


Mitch Evans slutade trea i den totala förartabellen 2023 med 197 poäng, hans högsta poängsumma hittills, och fortsätter att tävla för teamet 2024. Nick Cassidy ansluter till föraruppställningen inför årets upplaga av ABB FIA Formel E-världsmästerskapet.


Säsongen 2023 tävlade alla team med Gen3-bilen, världens första tävlingsbil med noll koldioxidutsläpp. Jaguar TCS Racing fortsätter att tävla med Jaguar I-TYPE 6 under 2024.


Utöver sitt helelektriska koncept är Formel E unikt i motorsportvärlden för sitt val av arenor. Mästerskapet 2024 kommer att äga rum i storstäder som Mexico City, Diriyah och Monaco, inklusive i de två nya städerna Tokyo och Shanghai. Säsongsfinalen kommer att avgöras i London.


Som ett officiellt tillverkarteam i Formel E designar Jaguar TCS Racing sin egen drivlina, inklusive motor, transmission, växelriktare och bakfjädring. Jaguar, via sin långsiktiga tekniska partner Fortescue WAE, kommer även att förse Envision Racing med sin drivlina.


För att kontrollera kostnaderna är kolfiberchassit och batteriet samma för alla elva team. Detta gör att fokus kan ligga på att utveckla effektiva och lätta elektriska drivlinor som kommer att förbättra prestandan och räckvidden för framtida JLR-elbilar.


Formel E förblir en huvudprioritering för JLR och företagets Reimagine-strategi. Formel E gör det möjligt för teamet att testa och utveckla ny elfordonsteknik i en högpresterande miljö. Mästerskapet förblir en testbädd där lärdomarna hjälper till att forma den elektriska framtiden inom mobilitet – en framtid som Jaguar brinner för.


Besök media.jaguarracing.com för mer information.