JAGUAR TCS RACING ÄR REDO FÖR SÄSONGSSTARTEN I MEXICO CITY

  • Jaguar TCS Racing tävlar i Mexico City den 14 januari då säsongsstarten av ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2023 går av stapeln.
  • 22 förare från 11 team kommer att tävla mot varandra på racingbanan Autódromo Hermanos Rodríguez.
  • Helt nya Jaguar I-TYPE 6 debuterar i sin första officiella tävling och körs av de erfarna förarna Mitch Evans och Sam Bird.
  • Höjdpunkter i säsongens första lopp är höghastighetskurvan Peraltada och arenan Foro Sol, som troligtvis kommer att vara full av förväntansfulla fans.
  • Efter de officiella försäsongstesterna i Valencia förra månaden är Jaguar-teamet redo för säsongens 16 lopp över hela världen.
  • Utforska Jaguar TCS Racing och teamet här.




Jaguar TCS Racing står på startlinjen i världsmästerskapet ABB FIA Formel E på lördag den 14 januari, då säsongens första lopp äger rum i Mexico City. Se hela tävlingsschemat och ranking här.

Ljuset slår om till grönt klockan 14:00 lokal tid på racingbanan Autódromo Hermanos Rodríguez. Gen3-racerbilen Jaguar I-TYPE 6, som är speciellt konstruerad för att möta den nionde säsongens nya tekniska, sportsliga och ekonomiska tävlingsregler, gör sin officiella tävlingsdebut. Det är den snabbaste, lättaste och mest effektiva tävlingsbilen som Jaguar någonsin har skapat.

Jaguar TCS Racings erfarna förarduo, nyzeeländska Mitch Evans och brittiska Sam Bird, kommer att sätta den nya tävlingsbilen på prov och tävla mot 20 andra förare. Båda förarna är bekanta med den mexikanska racingbanan sedan innan. I år kommer de att få demonstrera sina färdigheter på de långa raksträckorna, de utmanande kurvorna och den nya chikanen som går rakt igenom den berömda Foro Sol-arenan.

I det nya tävlingsformatet kommer förarna att behöva mäta sig mot varandra under 36 varv på banan, till skillnad från förra säsongen då loppet avgjordes efter en bestämd tid.

Den legendariska racingbanan ligger i hjärtat av Mexico City och är en av de mest spännande tävlingsplatserna under årets säsong. Förra säsongen lockade loppet en rekordstor publik på över 40 000 personer. I år tar Jaguar-teamet sig an banan för sjätte gången, med siktet inställt på höga poäng och pallplatser.

James Barclay, teamchef för Jaguar TCS Racing: "Vi hade ett mycket framgånsrikt år 2022 med några riktiga höjdpunkter, men vi missade topplaceringen med en hårsmån. Detta har gett teamet ännu mer motivation att kämpa om vinsten i förar- och teamtotaltabellen den här säsongen. Med vårt erfarna team, Mitch, Sam och den helt nya Gen3-tävlingsbilen Jaguar I-TYPE 6 har vi en spännande säsong framför oss, med motstånd i världsklass. Med allt nytt vi har behövt lära oss om de nya Gen3-bilarna, Hankook-däcken och det nya tävlingsformatet, kommer det första loppet i Mexiko främst att handla om att försöka vara så förberedda som möjligt och redo att anpassa oss."






Mitch Evans, Jaguar TCS Racing-förare nummer 9: "Förra säsongen var min mest framgångsrika i Formel E hittills, så jag använder det som momentum för att kickstarta den här säsongen och fokuserar på att uppnå ett positivt resultat i den första omgången. Jag har goda minnen av att vinna i Mexico City 2020, så jag känner mig inställd på en stark säsongsstart."

Sam Bird, Jaguar TCS Racing-förare nummer 10: "Jag längtar efter att komma tillbaka till banan i Mexico City, speciellt eftersom vi vet att vi kan se fram emot en otrolig publik. Jag minns att jag hörde publikens jubel genom min hjälm, det finns ingen känsla som går upp mot det. Jag är redo att bjuda på en show och få en så bra start som möjligt på säsongen."

Phil Charles, teknisk chef för Jaguar TCS Racing: "Det är alltid ett nöje att tävla i Mexikos huvudstad. Åskådarna är alltid i bra form och stämningen på arenan är verkligen speciell. Vi i teamet är också glada över att få se Gen3-bilarna i skarpt läge för första gången. Med det sagt vet vi att banan är en utmaning; även om utomhustemperaturen inte förutspås vara särskilt hög, innebär tillägget av chicanen på den bakre raksträckan att det inte finns mycket tid för däcken att svalna under varvet. Den sista kurvan är också en av de knepigaste höghastighetskurvorna vi ställs inför under den här säsongen. Så alla inställningar, system och förare måste vara totalt synkroniserade om man vill göra bra ifrån sig."