NY DIESEL, BENSIN ELLER ELEKTRISK?

NY DIESEL, BENSIN ELLER ELEKTRISK?

Våra nuvarande bensin- och dieselmotorer är de renaste och effektivaste som vi någonsin har producerat. Vår nya elektriska drivlina representerar framtidens körning. Vilken passar dig?

VALET ÄR DITT

NY DIESEL

NY DIESEL

Dagens dieselmotorer från Jaguar är renare än någonsin och kombinerar ökad bränsleeffektivitet med en vridmomentskarakteristik som är utmärkt för körning i terräng och med släpvagn. Det är en kombination som ger synnerligen tillförlitliga långfärdsprestanda.
BENSIN

BENSIN

Våra nya bensinmotorer är en hyllning till Jaguars ikoniska respons på vägen och möjliggör dynamisk och smidig körning, samtidigt som bränsleförbrukning och CO2-utsläpp hålls på imponerande låga nivåer.
ELDRIFT (EV)

ELDRIFT (EV)

Våra sofistikerade, helt elektriska drivlinor ger höga prestanda med noll avgasutsläpp. Jaguars elektrifierande framtid är eldrift med två elmotorer och ett batteri som laddas genom regenererande bromsning och från en strömkälla.

DE VIKTIGASTE FÖRDELARNA MED DIESEL, BENSIN OCH ELDRIFT

LÅGA CO<sub>2</sub>-UTSLÄPP

LÅGA CO2-UTSLÄPP

Jaguars nya dieselmotorer har cirka 20 % lägre CO2-utsläpp än bensinmotorer. Faktum är att köpare som sedan 2002 valt dieselmotorer har hindrat nästan 3 miljoner ton CO2 från att komma ut i atmosfären.
UPPFYLLANDE AV EU6d-TEMP OCH NORMER FÖR UTSLÄPP VID VERKLIG KÖRNING (RDE)

UPPFYLLANDE AV EU6d-TEMP OCH NORMER FÖR UTSLÄPP VID VERKLIG KÖRNING (RDE)

Jaguars nya dieselbilar uppfyller EU6d-Temp samt standarder för utsläpp vid verklig körning (RDE) och har betydligt lägre utsläpp under alla körförhållanden. Det innebär att de är undantagna från avgifter i Transport for Londons stränga miljözon (”Ultra Low Emission Zone”, ULEZ).
MINSKADE KVÄVEOXIDUTSLÄPP (NO<sub>x</sub>)

MINSKADE KVÄVEOXIDUTSLÄPP (NOx)

Alla nya dieselmotorer från Jaguar är sedan september 2015 försedda med avancerad avgasefterbehandling (dvs. AdBlue) via selektiv katalytisk reduktion (SCR), vilket bidrar till dramatiskt minskade NOx-utsläpp.
ÖKAD BRÄNSLEEFFEKTIVITET

ÖKAD BRÄNSLEEFFEKTIVITET

Dieselmotorer har cirka 20 % bättre bränsleekonomi än motsvarande bensinmotorer. Så om du regelbundet kör minst 1 900 mil om året är diesel sannolikt det mest kostnadseffektiva alternativet för dig.
UPPFYLLANDE AV EU6d-TEMP OCH NORMER FÖR UTSLÄPP VID VERKLIG KÖRNING (RDE)

UPPFYLLANDE AV EU6d-TEMP OCH NORMER FÖR UTSLÄPP VID VERKLIG KÖRNING (RDE)

Jaguars nya bensinbilar uppfyller EU6d-Temp samt standarder för utsläpp vid verklig körning (RDE) och har betydligt lägre utsläpp under alla körförhållanden. Det innebär att de är undantagna från avgifter i Transport for Londons stränga miljözon (”Ultra Low Emission Zone”, ULEZ).
EN DYNAMISK KÖRUPPLEVELSE

EN DYNAMISK KÖRUPPLEVELSE

Med sin jämna kraftutveckling och fina respons bjuder Jaguars bensinmotorer på våra mest känslofyllda körupplevelser. De utgör en spännande kombination av smidiga prestanda och ett härligt ljud i alla hastigheter.
LÅGA PARTIKELNIVÅER

LÅGA PARTIKELNIVÅER

Våra senaste bensinmotorer är försedda med högeffektiva filter som fångar upp och lagrar ultrafina partiklar när avgaserna passerar genom filtren. Detta bidrar till att minska mängden avgasutsläpp i atmosfären.
LÄGRE INGÅNGSKOSTNADER

LÄGRE INGÅNGSKOSTNADER

Även om dieselmotorer normalt har högre bränsleeffektivitet, kan de lägre ingångskostnaderna för motsvarande bensinmotorer göra dessa till ett smartare val för de förare som inte kör så många mil per år, utan mest kortare sträckor.
NOLL AVGASUTSLÄPP

NOLL AVGASUTSLÄPP

Noll CO2-utsläpp när bilen används och en räckvidd på upp till 470 km på en laddning, Jaguar I‑PACE kostar inte bara mycket mindre att tanka, den har heller inga avgasutsläpp. I takt med allt mer förnybar energi adderas i elnätet blir Jaguar I‑PACE renare ju äldre den blir.
BEKVÄMLIGHET OCH TILLGÄNGLIGHET

BEKVÄMLIGHET OCH TILLGÄNGLIGHET

I många städer får elfordon nu använda körfält och parkeringar där andra fordon nekas tillträde. De är dessutom undantagna från alla utsläppsbaserade avgifter.
STATLIGA FÖRMÅNER

STATLIGA FÖRMÅNER

Elfordon är berättigade till förmåner från staten, lokala myndigheter och företag som stödjer övergången till världens renaste drivlinor. Bland annat betydligt lägre beskattning än motsvarande bensin- och dieselfordon.
FÖRMÅNLIGA DRIFTSKOSTNADER

FÖRMÅNLIGA DRIFTSKOSTNADER

Den relativt låga kostnaden för el gör att helt eldrivna bilar är billigare att tanka. Och med färre rörliga delar i drivlinan är de även billigare att underhålla.
VÅRA EFFEKTIVASTE MOTORER NÅGONSIN

VÅRA EFFEKTIVASTE MOTORER NÅGONSIN

Ingenium är Jaguar Land Rovers motorer som konstruerats för suverän prestanda, förfining och effektivitet. Tack vare avancerad teknik och en konstruktion helt i aluminium kan Ingenium kombinera imponerande kraft med mycket god bränsleekonomi.
BENSIN OCH DIESEL I FOKUS

BENSIN OCH DIESEL I FOKUS

Varför kritiseras dieselmotorer? Hur kommer ändrad lagstiftning att påverka fordonet som du kör varje dag? Läs mer om det senaste kring de två mest populära motorerna i världen.
LÄS MER

VANLIGA FRÅGOR

OPEN ALL
VAD ÄR EN DRIVLINA?
HUR LÅNG TID TAR DET ATT LADDA EN ELBIL?
VILKEN RÄCKVIDD HAR EN ELBIL?
VILKA FÖRDELAR HAR DIESEL JÄMFÖRT MED BENSIN?
VAD GÖR JAGUAR LAND ROVER FÖR ATT MINSKA FORDONSUTSLÄPP?
ÄR DIESELMOTORER RENA?
VAD ÄR ETT DIESELPARTIKELFILTER (DPF) OCH VARFÖR ÄR DET VIKTIGT?

VÄLJ RÄTT JAGUAR FÖR DIG

Redo att bygga en Jaguar som passar din livsstil, körstil och ekonomi? Välj en bil i vårt modellprogram för att starta din nya resa med Jaguar.

*Värdena för elektrisk räckvidd är baserade på ett produktionsfordon över en standardiserad väg. Vilken räckvidd som uppnås varierar beroende på fordons- och batteritillstånd, faktisk rutt, miljö och körstil.


Angivna uppgifter är hämtade från tillverkarens officiella tester utförda i enlighet med gällande EU-lagstiftning. Endast avsett för jämförelse. Värden i verkligheten kan avvika. Värden för CO2 -utsläpp och bränsleförbrukning kan variera beroende på fälgval och eventuell extrautrustning. WLTP är den nya officiella EU-testmetoden för att beräkna standardiserade bränsleförbruknings- och CO2 -värden för personbilar.


Metoden mäter bränsle, energiförbrukning, körsträcka och avgasutsläpp. Syftet är att tillhandahålla värden som stämmer bättre överens med verklig körning. Bilarna testas med tillvalsutrustning och med en mer krävande testprocedur och körprofil.