JLR BEKRÄFTAR NITRAS ELEKTRISKA FRAMTID UNDER ANLÄGGNINGENS 5-ÅRSJUBILEUM

·      JLR:s verkställande direktör för industriell verksamhet Barbara Bergmeier bekräftar att Nitra kommer att producera elfordon i slutet av decenniet

·      Anläggningen kommer att byggas om för elektrifiering som en del av investeringen på 15 miljarder pund som öronmärkts för JLR:s förvandling till ett helelektriskt premiumvarumärke

·      Nyheten följer öppningen av JLR:s nya Future Energy Lab för 250 miljoner pund i Whitley, Storbritannien, för att utveckla elektriska drivenheter, samt anpassningen av Halewood och Solihull för att producera nästa generations elektriska modeller

JLR har idag bekräftat att företagets toppmoderna fabrik i Nitra, Slovakien, kommer att producera elfordon som en del av företagets Reimagine-strategi. 2030 ska nio nya elbilsmodeller lanseras.


När företaget tillkännagav nyheten under fabrikens femårsjubileum, hyllade JLR:s verkställande direktör för industriell verksamhet Barbara Bergmeier den otroliga framgången för anläggningen, som sedan starten i oktober 2018 har producerat över 365 000 Defender- och Discovery-modeller.


Barbara Bergmeier, verkställande direktör för industriell verksamhet på JLR: "Jag är stolt över att meddela att vår fantastiska toppmoderna anläggning i Nitra kommer att producera elfordon detta årtionde som en del av vår elektrifieringsstrategi. Detta är ett förtroendeuppdrag för fabrikens 5 000 skickliga och hängivna anställda och visar vilken nyckelroll Nitra spelar i vår nuvarande framgångsrika prestation. Jag vill också tacka våra leverantörer som har följt med oss till Nitra och stöttat vår produktionsökning.”


Guillermo Mancholas, Operations Director för JLR på Nitra: "Idag är en riktig milstolpe för vår fabrik, som har gått från klarhet till klarhet sedan produktionslinjerna startades för fem år sedan. Vi tog förändringar, som att lägga till Defender 130, övergå från två till tre skift och öka produktionen från 2 000 till 3 000 bilar i veckan, med lugn. Nyheten att vi kommer att leverera elfordonsproduktion är en bekräftelse på vår nyckelroll i Reimagine-strategin.”


JLR investerade 1,3 miljarder euro för att lansera Nitra, en i stor utsträckning digitaliserad och automatiserad anläggning som var den första i Europa att använda systemet KS Pulse med 30 % snabbare transporttider än konventionella automatiserade karosstillverkningssystem. Sedan dess har JLR investerat ytterligare 60 miljoner euro i ny teknik, mark, byggnader och mjukvara.


Nya Defender, byggd exklusivt på fabriken i Nitra, har varit en särskild ekonomisk framgångssaga för företaget. Som den bästsäljande modellen under de två senaste räkenskapsåren genererar Defender tio gånger så stora intäkter jämfört med årsmodellen från 2015.


JLR har åtagit sig att investera 15 miljarder pund i verksamheten under fem år för att elektrifiera sitt modellprogram samt uppnå koldioxidneutralitet 2039. Detta inkluderar att elektrifiera Range Rover-, Defender-, Jaguar- och Discovery-familjerna samt lansera nio helelektriska modeller senast 2030.


JLR påverkar snabbt sitt industriella fotavtryck för att förbereda sig för elektrifiering, och elektrifieringen av Nitra representerar den sista biten i det pusslet.


Halewood kommer att bli JLR:s första helelektriska produktionsanläggning medan Solihull kommer att producera de helelektriska Range Rover-, Range Rover Sport- och Jaguar-modellerna. Anläggningen i Wolverhampton kommer att bygga Electric Drive Units (EDU) och Castle Bromwich kommer att byggas om för att skapa karosser för elbilar. JLR har dessutom öppnat ett nytt Future Energy Lab för 250 miljoner pund i Whitley den här veckan, för att kunna utveckla elektriska drivenheter i egen regi.


Ytterligare detaljer om de helelektriska modellerna som ska byggas på Nitra kommer att bekräftas vid ett senare tillfälle.