loading
Var god vänta...
Skip primary navigation

JAGUAR XE KÖREGENSKAPER

Genom att förena det senaste i innovation, teknik och design från Jaguar sammanlänkar XE förare, bil och väg.

KOMFORT OCH DYNAMIK

XE svarar med smidighet och uppför sig dynamiskt under ständigt bibehållande av åkkomforten. Det är en unik balans som gör den till en Jaguar. Och när XE nu kan fås med fyrhjulsdrift med Intelligent Driveline Dynamics är den ännu mer kompetent under utmanande vägförhållanden.

LÄTTVIKTSARKITEKTUR I ALUMINIUM

XE:s extremt starka lättviktsarkitektur i aluminium innebär lägre vikt utan att hållbarheten kompromissas och bidrar till att en optimal viktfördelning på nästan 50:50 uppnås. Denna lättviktsstruktur inte bara sänker bränsleförbrukning och CO2-utsläpp, den innebär också att XE-modellprogrammet täcker allt från låga 99 g/km till en topphastighet på 250 km/h.

Jaguar XE driving dynamics

TORQUE VECTORING (MOMENTSTYRNING)

XE:s Torque Vectoring genom bromsning maximerar kontrollen även i de allra snävaste kurvor. Med hjälp av kontrollerade enskilda bromsingrepp på de inre hjulen fram och bak ger systemet en utomordentlig sportbilsliknande smidighet och ökad trygghet för föraren. 

AWD OCH INTELLIGENT DRIVELINE DYNAMICS

XE:s system för fyrhjulsdrift (AWD) ger en jämnare och säkrare gång på alla underlag. Hjärtat i systemet är en extremt snabbreagerande, kompakt fördelningsväxellåda med integrerad programvara för Intelligent Driveline Dynamics (IDD). Den unika IDD-programvaran har utvecklats enbart för Jaguar och använder sofistikerade algoritmer för att reagera smart på vägförhållanden. Systemet är både förutseende och reaktivt och arbetar för att du inte ska förlora väggreppet, i stället för att försöka återfå det.

Jaguar XE driving dynamics

ADAPTIVE SURFACE RESPONSE

Adaptive Surface Response (AdSR) känner av skillnader mellan underlag och utnyttjar maximalt tillgängligt grepp i dåligt väder och i utmanande terräng.* 
*AdSR finns som tillval till fyrhjulsdrivna bilar utrustade med Adaptive Dynamics.

ALL SURFACE PROGRESS CONTROL (ASPC)

XE:s All Surface Progress Control (ASPC) är unikt i den här bilklassen och bidrar till ökad trygghet under hala förhållanden. Det är en farthållare för låga hastigheter som hjälper XE att hantera situationer med dåligt väggrepp oavsett väder och gör att du kan fokusera på att styra bilen.* 
*Finns endast med automatisk växellåda

BRILJANT HJULUPPHÄNGNING

XE:s sofistikerade hjulupphängningar fram och bak kompletterar ett chassi som lyckas förena sportighet och förfining på ett utomordentligt sätt. Avancerad stötdämparteknik – både passiv och adaptiv – ger ännu bättre åkkomfort och breddar XE:s dynamiska kompetens ytterligare. Fjädringens kontroll, smidighet och återkoppling ger XE en sportbils själ.

*Det kan hända att bilarna som visas i filminnehållet på denna webbplats inte överensstämmer exakt med nyligen gjorda uppdateringar och förbättringar. Kontakta din lokala Jaguar-återförsäljare för de senaste specifikationerna.

Det kan hända att bilarna som visas i filminnehållet på denna webbplats inte överensstämmer exakt med nyligen gjorda uppdateringar och förbättringar. Kontakta din lokala Jaguar-återförsäljare för de senaste specifikationerna.

AVANCERAD KÖRDYNAMIK

Dynamic Mode ger liv åt XE:s sportiga karaktär. Det ger vassare gasrespons, ökar styrmotståndet och gör att växlingar sker snabbare och vid högre motorvarvtal.

JAGUARDRIVE CONTROL

Med JaguarDrive Control kan du välja mellan lägena Normal, Eco, Dynamic och Rain Ice Snow, vart och ett med sin särskilda mappning av styrning och gasspjäll. Eco-läget uppmuntrar till bränsleeffektiv körning, medan Dynamic-läget ger vassare gasrespons och ökar motståndet i styrningen. I Rain Ice Snow-läget dämpar systemet automatiskt accelerationen och gör att drivkraften släpps på mer gradvist för att förhindra hjulspinn på halt underlag.

ELEKTRISK SERVOSTYRNING

XE:s nya generation elektrisk servostyrning (EPAS) erbjuder enastående respons och omedelbar servoassistans. Du har utomordentlig kontroll i högre hastighet samt fullt stöd vid manövrering i låga hastigheter. Och den aktiveras bara vid behov, vilket innebär mer motoreffekt när du verkligen behöver den och dessutom lägre bränsleförbrukning.