Innovation är grundstenen i racing, vilket också genomsyrar Jaguars rika motorsporthistoria. Genom årtionden har vi omprövat vad som är möjligt på racingbanan för att kunna inkorporera det i din vardagskörning.
Jaguars långa och berömda motorsporthistoria har för alltid påverkat utvecklingen av våra serietillverkade bilar. Vårt inträde i Formel E är en förlängning av detta arv och bestämmer riktningen för våra framtida elbilar.
VÅRA RACINGBILAR
XK120
Datum: 1948–1954 Topphastighet: 200,5 km/h Motorkapacitet: 3 442 cc/201 ci Effekt: 160 hk/119 kW Fakta: XK120 är världens snabbaste serietillverkade bil när den lanseras
C-TYPE
Datum: 1951–1953 Topphastighet: 231,7 km/h Motorkapacitet: 3 442 cc/201 ci Effekt: 207 hk/154 kW Fakta: Skivbromsarna på C-Type blev till en fordonsstandard
D-TYPE
Datum: 1954–1957 Topphastighet: 260,7 km/h Motorkapacitet: 3 442 cc/210 ci Effekt: 250 hk/186 kW Fakta: D-Type vann på Le Mans 1955, 1956, 1957
XJS
Datum: 1975–1996 Topphastighet: 246,2 km/h Motorkapacitet: 4 235 cc/258 ci Effekt: 285 hk/212 kW Fakta: XJS vann på Spa 24-timmars 1983
XJR
Datum: 1983–1991 Topphastighet: 368,2 km/h Motorkapacitet: 6 995 cc/426 ci Effekt: 750 hk/559 kW Fakta: XJR-12 tog första och andra platsen på Le Mans 1990
FORMULA 1 - R2 & R3
Datum: 2 000–2 004 Topphastighet: 312,2 km/h Motorkapacitet: 2 998 cc/464 ci Effekt: 770 hk/574 kW Fakta: Eddie Irvine och Mark Webber körde för Jaguars F1-team
Formula E I-TYPE 1
Datum: 2016–2017 Topphastighet:: begränsad till 225,3 km/h Motorkapacitet: Ej tillämpligt Effekt: 200 kW, motsvarande 270 hk Fakta: Jaguar återvände till racing under säsong 3 av Formel E, 2016/17
Formula E I-TYPE 2
Datum: 2017–2018 Topphastighet:: begränsad till 225,3 km/h Motorkapacitet: Ej tillämpligt Effekt: 200 kW, motsvarande 270 hk Fakta: Jaguar vann sin första pallplats och tog sin första pole position med I-TYPE 2 under säsong 4, 2017/18
FORMULA E I-TYPE 3
Datum: 2018–2019 Topphastighet: 250 km/h Batterikapacitet: 52 kWh Effekt: 250 kW, motsvarande 335 hk Fakta: Jaguar I-TYPE 3 säkrade teamets första seger i Formel E vid Rom E-Prix 2019 – Jaguars första internationella motorsportseger sedan 1991.
FORMULA E I-TYPE 4
Datum: 2019–2020 Topphastighet: 280 km/h Batterikapacitet: 52 kWh Effekt: 250 kW, motsvarande 335 hk Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har den lättaste och mest effektiva drivlina som Jaguar Racing någonsin producerat, och tog hem en dominerande seger i Mexico City samt pole position och en pallplats i Santiago.
XK120
Datum: 1948–1954 Topphastighet: 200,5 km/h Motorkapacitet: 3 442 cc/201 ci Effekt: 160 hk/119 kW Fakta: XK120 är världens snabbaste serietillverkade bil när den lanseras
C-TYPE
Datum: 1951–1953 Topphastighet: 231,7 km/h Motorkapacitet: 3 442 cc/201 ci Effekt: 207 hk/154 kW Fakta: Skivbromsarna på C-Type blev till en fordonsstandard
D-TYPE
Datum: 1954–1957 Topphastighet: 260,7 km/h Motorkapacitet: 3 442 cc/210 ci Effekt: 250 hk/186 kW Fakta: D-Type vann på Le Mans 1955, 1956, 1957
XJS
Datum: 1975–1996 Topphastighet: 246,2 km/h Motorkapacitet: 4 235 cc/258 ci Effekt: 285 hk/212 kW Fakta: XJS vann på Spa 24-timmars 1983
XJR
Datum: 1983–1991 Topphastighet: 368,2 km/h Motorkapacitet: 6 995 cc/426 ci Effekt: 750 hk/559 kW Fakta: XJR-12 tog första och andra platsen på Le Mans 1990
FORMULA 1 - R2 & R3
Datum: 2 000–2 004 Topphastighet: 312,2 km/h Motorkapacitet: 2 998 cc/464 ci Effekt: 770 hk/574 kW Fakta: Eddie Irvine och Mark Webber körde för Jaguars F1-team
Formula E I-TYPE 1
Datum: 2016–2017 Topphastighet:: begränsad till 225,3 km/h Motorkapacitet: Ej tillämpligt Effekt: 200 kW, motsvarande 270 hk Fakta: Jaguar återvände till racing under säsong 3 av Formel E, 2016/17
Formula E I-TYPE 2
Datum: 2017–2018 Topphastighet:: begränsad till 225,3 km/h Motorkapacitet: Ej tillämpligt Effekt: 200 kW, motsvarande 270 hk Fakta: Jaguar vann sin första pallplats och tog sin första pole position med I-TYPE 2 under säsong 4, 2017/18
FORMULA E I-TYPE 3
Datum: 2018–2019 Topphastighet: 250 km/h Batterikapacitet: 52 kWh Effekt: 250 kW, motsvarande 335 hk Fakta: Jaguar I-TYPE 3 säkrade teamets första seger i Formel E vid Rom E-Prix 2019 – Jaguars första internationella motorsportseger sedan 1991.
FORMULA E I-TYPE 4
Datum: 2019–2020 Topphastighet: 280 km/h Batterikapacitet: 52 kWh Effekt: 250 kW, motsvarande 335 hk Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har den lättaste och mest effektiva drivlina som Jaguar Racing någonsin producerat, och tog hem en dominerande seger i Mexico City samt pole position och en pallplats i Santiago.
VÅRA MILSTOLPAR INOM RACING
XK120
1948-1954 – SILVERSTONE & LE MANS
En helt ny sportbil som är testfordon för Jaguars revolutionerande XK-motor. XK120 rankas som den snabbaste serietillverkade bilen i världen. År 1949 får XK120 målflaggan på Silverstone och ett år senare debuterar tre XK120 på Le Mans. Det är början på en ny era inom motorsporten.
C‑TYPE
1951–1953 – LE MANS
1951 börjar flygplansingenjören Malcolm Sayer på Jaguar och för med sig disciplin och kompetens från flygbranschen. Hans första samarbete, C-Type, vinner på Le Mans och andreföraren Stirling Moss slår varvrekordet. 1953 vinner C-Type åter på Le Mans och tar tre av de fyra topplaceringarna.
D‑TYPE
1954–1957 – LE MANS
Dåligt väder berövar D-Type segern på Le Mans 1954, trots en noterad toppfart på 170 km/h. Denna strömlinjeformade bil återkommer för att vinna 1955, 1956 och 1957 – ett år då den tar fem av de sex topplaceringarna. D-Type framstår ända till denna dag som en av de mest framgångsrika racerbilar som någonsin byggts.
XJS
1975–1996 – ETCC & SPA 24 HOURS
Under TWR-fanan går den brittiske racerföraren Tom Walkinshaw 1982 med i ett team med V12 XJS och deltar i European Touring Car Championship och tar hem flera segrar. Walkinshaw fortsätter med att 1984 vinna ETCC:s förarmästerskap och vinner samma år det prestigefyllda Spa 24-timmars.
XJR-9
1983–1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS
XJR-bilarna med stängd förarplats gör succé på världens långdistansbanor – inte minst XJR-9 1988. Den V12-drivna superbilen vinner på 24-timmars Daytona och därefter Le Mans, där föraren Martin Brundle och Jaguar tar hem VM både för förare och tillverkare.
R1 to R5
2000–2004 – FORMEL 1
Under Jaguars härjningar i Formel 1 tar före detta Ferrari-föraren Eddie Irvine ett antal pallplatser. Teamet fungerar också som utbildning för den hyllade australiske föraren Mark Webber. Under Fords ägande och tekniska ledning utvecklar Jaguar tre bilar som alla drivs med V10-motorn från Cosworth.
I‑TYPE 1
2016 – FORMEL E
Inspirerade av vårt racingarv, och med stöd av en grupp etablerade racingingenjörer och superskickliga tekniker, ger sig Jaguar Racing med sina förare in i Formel E med sin otroliga I-TYPE 1 – modiga, tävlingsinriktade och ivriga att tävla.
I-TYPE 2
2017 – FORMEL E
Med lanseringen av I-TYPE 2 gjorde Jaguar Racing sin mest framgångsrika Formel E-säsong hittills, med flera slutplaceringar bland topp tio. I-TYPE 2 var specialbyggd för de krävande stadsbanorna. Bilen levererade upp till 200 kW (270 hk) och gjorde 0-100 km/h på bara 2,9 sekunder.
I-TYPE 3
2018–2019 – FORMEL E
Jaguar I-TYPE 3 tillsammans med Mitch Evans frå Nya Zeeland skrev historia för Panasonic Jaguar Racing och tog hem teamets första ABB FIA Formel E-seger någonsin vid Rom E-Prix i april 2019 och Jaguars första internationella motorsportseger sedan 1991.
I-TYPE 4
2019–2020 – FORMEL E
Jaguar I-TYPE 4 hade den lättaste och mest effektiva drivlina som Jaguar Racing någonsin tillverkat, med en topphastighet på 280 km/h. Den tog hem en dominerande seger i Mexico City samt pole position och en pallplats i Santiago, Chile. Säsongen avslutades med sex actionfyllda tävlingar under nio dagar på en sluten bana på den historiska flygplatsen Berlin Tempelhof i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing slutade starkt på P7 i teamens placeringar i mästerskapet.
XK120
1948-1954 – SILVERSTONE & LE MANS
En helt ny sportbil som är testfordon för Jaguars revolutionerande XK-motor. XK120 rankas som den snabbaste serietillverkade bilen i världen. År 1949 får XK120 målflaggan på Silverstone och ett år senare debuterar tre XK120 på Le Mans. Det är början på en ny era inom motorsporten.
C‑TYPE
1951–1953 – LE MANS
1951 börjar flygplansingenjören Malcolm Sayer på Jaguar och för med sig disciplin och kompetens från flygbranschen. Hans första samarbete, C-Type, vinner på Le Mans och andreföraren Stirling Moss slår varvrekordet. 1953 vinner C-Type åter på Le Mans och tar tre av de fyra topplaceringarna.
D‑TYPE
1954–1957 – LE MANS
Dåligt väder berövar D-Type segern på Le Mans 1954, trots en noterad toppfart på 170 km/h. Denna strömlinjeformade bil återkommer för att vinna 1955, 1956 och 1957 – ett år då den tar fem av de sex topplaceringarna. D-Type framstår ända till denna dag som en av de mest framgångsrika racerbilar som någonsin byggts.
XJS
1975–1996 – ETCC & SPA 24 HOURS
Under TWR-fanan går den brittiske racerföraren Tom Walkinshaw 1982 med i ett team med V12 XJS och deltar i European Touring Car Championship och tar hem flera segrar. Walkinshaw fortsätter med att 1984 vinna ETCC:s förarmästerskap och vinner samma år det prestigefyllda Spa 24-timmars.
XJR-9
1983–1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS
XJR-bilarna med stängd förarplats gör succé på världens långdistansbanor – inte minst XJR-9 1988. Den V12-drivna superbilen vinner på 24-timmars Daytona och därefter Le Mans, där föraren Martin Brundle och Jaguar tar hem VM både för förare och tillverkare.
R1 to R5
2000–2004 – FORMEL 1
Under Jaguars härjningar i Formel 1 tar före detta Ferrari-föraren Eddie Irvine ett antal pallplatser. Teamet fungerar också som utbildning för den hyllade australiske föraren Mark Webber. Under Fords ägande och tekniska ledning utvecklar Jaguar tre bilar som alla drivs med V10-motorn från Cosworth.
I‑TYPE 1
2016 – FORMEL E
Inspirerade av vårt racingarv, och med stöd av en grupp etablerade racingingenjörer och superskickliga tekniker, ger sig Jaguar Racing med sina förare in i Formel E med sin otroliga I-TYPE 1 – modiga, tävlingsinriktade och ivriga att tävla.
I-TYPE 2
2017 – FORMEL E
Med lanseringen av I-TYPE 2 gjorde Jaguar Racing sin mest framgångsrika Formel E-säsong hittills, med flera slutplaceringar bland topp tio. I-TYPE 2 var specialbyggd för de krävande stadsbanorna. Bilen levererade upp till 200 kW (270 hk) och gjorde 0-100 km/h på bara 2,9 sekunder.
I-TYPE 3
2018–2019 – FORMEL E
Jaguar I-TYPE 3 tillsammans med Mitch Evans frå Nya Zeeland skrev historia för Panasonic Jaguar Racing och tog hem teamets första ABB FIA Formel E-seger någonsin vid Rom E-Prix i april 2019 och Jaguars första internationella motorsportseger sedan 1991.
I-TYPE 4
2019–2020 – FORMEL E
Jaguar I-TYPE 4 hade den lättaste och mest effektiva drivlina som Jaguar Racing någonsin tillverkat, med en topphastighet på 280 km/h. Den tog hem en dominerande seger i Mexico City samt pole position och en pallplats i Santiago, Chile. Säsongen avslutades med sex actionfyllda tävlingar under nio dagar på en sluten bana på den historiska flygplatsen Berlin Tempelhof i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing slutade starkt på P7 i teamens placeringar i mästerskapet.
FORTSÄTT UTFORSKA
JAGUAR I-PACE
Från racingbanan till vardagen: upplev helelektrisk racingprestanda varje dag med Jaguar I-PACE.
Otrolig design och nervkittlande prestanda. Utforska hur våra erfarenheter från ABB FIA Formel E-världsmästerskapet överförs till våra eldrivna serietillverkade bilar.
Otrolig design och nervkittlande prestanda. Utforska hur våra erfarenheter från ABB FIA Formel E-världsmästerskapet överförs till våra eldrivna serietillverkade bilar.