SKAPAR ENERGI

Genom att dela erfarenheter och kunskap från tävlingsbanorna tar vi stora steg framåt med våra vägbilar. Den innovativa bromstekniken hos vår I-TYPE tävlingsbil hjälper oss att åstadkomma ännu mer batterikraft i vår första eldrivna konceptbil.

Visste du att Panasonic Jaguar Racing Formel E-bilen på ett och samma lopp kan tillvarata tillräckligt med energi genom smart bromsning för en 15 % längre räckvidd? Hur? Genom att utnyttja den senaste regenerativa bromstekniken, som också är en viktig funktion i den eldrivna vägbilen I-PACE Concept.



I en bil med vanlig förbränningsmotor saktas bilen ner med traditionella friktionsbromsar som trycker bromsbeläggen mot skivorna. Rörelseenergin från bilen omvandlas till värmeenergi, som mer eller mindre slösas bort. I ett batteridrivet elfordon (BEV) däremot kan elmotorn omvandla denna rörelseenergi till elektricitet som laddar batteriet och ökar räckvidden på en och samma laddning.

I Formel E är tävlingenslängd densamma för alla deltagare och mängden energi som tillåts för att genomföra tävlingen är också fastställd, till 56 kilowatt-timmar. Därför kan fördelen med regenerativ bromsning omsättas i extra prestanda och möjlighet till snabbare varvtider. Intensiteten med elbilstävlingar testar bilens delar till yttersta gränsen – liksom ingenjörerna som byggde dem – och med Jaguar inblandade i utvecklingen av både eldrivna tävlingsbilar och vanliga elbilar, kommer det ömsesidiga fördelar.

yt:XqmDUEb4trM
Jaguar I‑PACE Concept | Skapar energi

"Formel E-miljön är enormt spännande och utmanande för mig som ingenjör. Vi kan använda oss av de lärdomar vi får och den utveckling vi driver vid framtagningen av elektriska komponenter till feedback direkt i vår produktionsmiljö för Jaguars nya generation elbilar."
Richard Devenport, forskningschef, Formel E-teknik

När du upplever regenerativ bromsning i Jaguars nya elbil kommer du sannolikt att ändra din körstil. Körning med en pedal – alltså att endast använda gaspedalen under den mesta av tiden – blir uppnåeligt ju mer medveten föraren blir om elbilens drivning.

Dessa betydande tekniska förändringar till trots är I-PACE Concept fortfarande i allra högsta grad en Jaguar.

"Det är en elbil, men det är framför allt en Jaguar och därför behöver den förbli sann till sina egenskaper, de som våra kunder känner till och älskar hos sin Jaguar. Bilen måste självklart ha en extraordinär design, invändigt såväl som utvändigt. Den behöver vara bekväm och elegant och samtidigt kunna erbjuda spännande och nervkittlande kördynamik. Och detta är egenskaper som I-PACE Concept kommer att erbjuda en helt ny typ av kunder."
Ian Hoban, Vehicle Line Director, Jaguar

FLER BERÄTTELSER
I‑PACE CONCEPT
Upplagt: 12-01-2018

En imponerande glimt av vår första batteridrivna elbil. En fyrhjulsdriven bil med 400 hk, 5 sittplatser och en räckvidd på över 500 km.
UTFORSKA I‑PACE CONCEPT
JAGUAR RACING
Upplagt: 12-01-2018

Bantävlingarna i FIA Formel E-världsmästerskapet innebär en möjlighet för oss att under verkliga förhållanden fullända vår elbilsteknik.
UTFORSKA JAGUAR RACING
I‑PACE CONCEPT: <br> FRÅN TÄVLINGSBANAN TILL VANLIGA VÄGAR
Upplagt: 12-01-2018

Vi utforskar resan från tävlingsbilen I‑TYPE för Formel E till I‑PACE Concept. Upptäck Jaguars första helt eldrivna vägbil.
UTFORSKA TÄVLINGSBANAN TILL VANLIGA VÄGAR