Våra nuvarande bensin- och dieselmotorer är de renaste och effektivaste som vi någonsin har producerat. Vår nya elektriska drivlina representerar framtidens körning. Vilken passar dig?
Drivlinan i ett fordon innefattar alla komponenter som omvandlar en energikälla (bränsle/batteri) till rörelse via motor/elmotor, växellåda, drivaxlar, differentialer och axlar.
De vanligaste drivlinesystemen är bensin- och dieselfordon, batterielfordon (BHEV) och laddhybridfordon (PHEV).
Jaguar I-PACE är utrustad med en enfas AC-laddare på 7 kW som kan ladda bilen helt över natten medan du sover och ge upp till 35 km räckvidd per timme. Det snabbaste och smidigaste sättet att ladda hemma är att använda en laddbox, som på mindre än två timmar kan återställa energin som används vid genomsnittlig dagspendling.
Vid användning av ett hushållsuttag laddas batteriet långsammare än med en laddbox (upp till 11 km räckvidd per timme), men det räcker för att klara en genomsnittlig dagspendling på 61 km om bilen laddas över natten.
När du inte är hemma är det bästa sättet att snabbt fylla på batteriladdningen inför långa resor att använda publik DC-laddning, där en typisk laddare på 50 kW kan ge upp till 270 km räckvidd per timme. Vissa nätverk erbjuder redan snabbare laddare på 100–150 kW, och de flesta nätverk planerar uppgraderingar inom snar framtid.
Tack vare ett högteknologiskt litiumjonbatteri med en kapacitet på 90 kWh har Jaguar I‑PACE en räckvidd på upp till 470 km* enligt WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).
WLTP är en process som mäter bränsle, energiförbrukning, körsträcka och utsläpp för personbilar i Europa. Syftet är att tillhandahålla värden som stämmer bättre överens med verklig körning.
Det högre energiinnehållet i diesel, och det sätt på vilket energin frigörs vid förbränning, innebär att diesel kan ge högre effektivitet. Om du kör minst 1 900 mil om året är diesel sannolikt det mest kostnadseffektiva alternativet.
Generellt sett utvecklar en dieselmotor större vridmoment är en bensinmotor, vilket betyder att dess kraft är lämpligare för körning i terräng och med släpvagn.
På Jaguar Land Rover har vi investerat över en miljard brittiska pund i vårt toppmoderna motortillverkningscenter för att utveckla en mer effektiv bensin- och dieselmotorfamilj.
Alla våra EU- och EEA-dieselmotorer uppfyller sedan september 2018 stränga EU6d-Temp och normer för utsläpp vid verklig körning (RED). Det betyder att våra nya dieselmotorer är så rena att de får passera fritt genom de särskilt stränga miljözoner där böter utdelas till förare med fordon som släpper ut höga nivåer av föroreningar.
Genom att tillverka våra renaste motorer någonsin minskar vi miljöpåverkan avsevärt.
För att kunna uppfylla stränga utsläppsföreskrifter, införda 2009, utrustas alla nya dieselbilar med ett avgasfilter. Dessa filter är även kända som dieselpartikelfilter (DPF). DPF fångar effektivt upp partiklar i avgaserna och lagrar dem, vilket bidrar till lägre utsläpp från avgasröret.
Redo att bygga en Jaguar som passar din livsstil, körstil och ekonomi? Välj en bil i vårt modellprogram för att starta din nya resa med Jaguar.
Go Jaguar I-PACE kan automatiskt spåra dina resor och förse dig med fakta och siffror som om du körde nya helt eldrivna Jaguar I-PACE. Visa kartor över dina resor, se prognostiserad räckvidd och användning, se var dina närmaste laddpunkter finns och få en uppskattning av vilka kostnadsbesparingar du skulle kunna göra.
*Värdena för elektrisk räckvidd är baserade på ett produktionsfordon över en standardiserad väg. Vilken räckvidd som uppnås varierar beroende på fordons- och batteritillstånd, faktisk rutt, miljö och körstil.
Angivna uppgifter är hämtade från tillverkarens officiella tester utförda i enlighet med gällande EU-lagstiftning. Endast avsett för jämförelse. Värden i verkligheten kan avvika. Värden för CO2 -utsläpp och bränsleförbrukning kan variera beroende på fälgval och eventuell extrautrustning. WLTP är den nya officiella EU-testmetoden för att beräkna standardiserade bränsleförbruknings- och CO2 -värden för personbilar.
Metoden mäter bränsle, energiförbrukning, körsträcka och avgasutsläpp. Syftet är att tillhandahålla värden som stämmer bättre överens med verklig körning. Bilarna testas med tillvalsutrustning och med en mer krävande testprocedur och körprofil.