I takt med att allt fler elbilar kommer ut på våra stadsgator ändras också ljudlandskapet där.
Alla som sett (och hört) ett Formel E-lopp vet att elbilar är betydligt mer tystgående än bilar med förbränningsmotor. Denna relativa tystnad är absolut en faktor som gjort att Formel E-tävlingar kan hållas i stadsmiljöer till skillnad från Formel 1. Detta är något som gör Formel E mer kompatibelt med bostadsområden och tät bebyggelse.
Lågt buller ingår i Jaguars nya elbilssatsning och därför är detta riktigt goda nyheter för såväl mindre som större städer, förare och invånare. Men denna ‘tysta värld’ är inte utan sina utmaningar.
"Våra städer kommer att bli mycket tystare med elfordon. Vi har under flera år sänkt ljudnivån i alla våra bilar, men den nya elbilstekniken ställer oss inför den intressant utmaningen att de helt plötsligt är alltför tysta. Det finns en risk att fotgängare inte hör dem komma körande. Som medtrafikanter i stadsmiljön behöver vi se till att våra bilar är säkra och tar sin del av ansvaret.”
Iain Suffield, teknisk specialist på NVH hos Jaguar Land Rover
Jaguar-bilar har alltid haft rykte om sig att låta bra. Jaguars nya elbil följer denna tradition, men för att den ska kunna höras säkert i låga hastigheter har vi gett den en ny typ av ljud så att andra trafikanter blir förvarnade om bilens närmande och riktning. I andra situationer behöver ljudet kunna uppmärksamma föraren och förse denne med information om bilens dynamiska framfart. Vilka ljud det kan komma att handla om får kunderna reda på när de ges möjlighet att provköra den serietillverkade modellen, som börjar säljas under 2018.