loading
Var god vänta...
Skip primary navigation

EN ELEKTRISK REVOLUTION

När Thomas Parker byggde världens första serietillverkade elbil 1884
är det knappast troligt att han kunde ha föreställt sig att det skulle ta över ett
sekel innan elektrifieringen skulle revolutionera bilindustrin. Som det visade sig gjorde framstegen
inom förbränningsmotortekniken att elektriska fordon (EV) i stor utsträckning ansågs föråldrade – fram till idag. 

bg-modelDisplay

Snabba framsteg inom batteritekniken gör det möjligt för bilproducenter att kostnadseffektivt producera attraktiva, högpresterande hybrid- och helelektriska fordon. Jaguar skapade rubriker tidigare i år när man släppte I-PACE, företagets första helelektriska bil. I-PACE går från noll till 100 kilometer i timmen på bara 4,8 sekunder och har en räckvidd på 470 kilometer, något som omdefinierar synen på elbilen. 

Den är inte längre någon kufisk ful ankunge, utan något som gjort att alla vill satsa elektriskt. För första gången översteg förra året den globala försäljningen av pluginfordon en miljon enheter. I Norge utgjordes en tredjedel av nybilsförsäljningenen av elfordon. Många regeringar i länder som Frankrike, Indien och Kina tillkännagav nyligen att de kommer att helt upphöra med eller drastiskt skära ned försäljningen av bilar med förbränningsmotor inom de två närmaste decennierna. Det har tagit lång tid, men mobiliteten tar nu steget in i den elektriska epoken. 

Kärnan i elektrifieringen är en global drivkraft och ett behov att göra mobilitet mer hållbar. Elfordon bidrar till att minska avgasutsläppen och att minska bullret, något som gör våra gator hälsosammare och tystare för alla. Men fördelarna med elfordon sträcker sig längre än till deras positiva inverkan på miljön. Med färre mekaniska delar blir det enklare att datorstyra bilar för autonom körning. Självkörande bilar, som redan är i bruk i några delar av USA kommer successivt att bli norm även i andra delar av världen. De kommer inte bara att göra körningen säkrare, de kommer även att frigöra värdefull personlig tid; istället för att hålla ögonen fastlimmade vid vägen kan tiden bakom ratten användas mer produktivt. Detta passar in i Jaguars framtidsvision. Partneskapet med Waymo tillför I-PACE autonom teknik och gör den därmed till världens första självkörande elektriska taxibil i premiumsegmentet. 

Elektrifieringen omvandlar även andra former av transporter i städerna. Hyrsystem för batteridrivnaskotrar , mopeder och cyklar växer fram i storstäder runt om i världen. Man hyr och betalar för dem på nolltid via en app så att de blir ett roligt, grönt sätt att ta sig runt i staden.

Framgången för elektrisk mobilitet är beroende av en välutvecklad laddinfrastruktur. Förutom hem- eller gatuladdning kommer elfordonsägarna snart att kunna snabbladda sina batterier vid snabbköpet, kontoret eller gymmet. Precis som med smartphones kommer trådlös laddning att bli standard. Inga kablar, parkera bara över en laddare på marken – särskilt praktiskt för autonoma fordon. Så småningom kommer elfordon att kunna laddas dynamiskt via elektrifierade vägar. Det kan till och med leda till nya affärsmodeller, där smarta fordon kan skicka tillbaka överskottsenergi till nätet. 

Och elektrifieringen förändrar inte bara transporterna på gatunivå – den sträcker sig även upp i luften. Urban luftmobilitet reducerar gatornas trafikstockningar genom att skapa flygande elektriska passagerarfordon och paketlevererande drönare . Låter det som science fiction? Inte riktigt – framgångsrika tester har redan genomförts. 

Än så länge sker dock den elektriska revolutionen på marken . Men de förändringar vi bevittnar kan komma att förändra mobiliteten för alltid.  

Credits
Text: Geoff Poulton / Melisa Gray-Ward
Foto: Getty Images/Schenectady Museum Hall of Electrical History Foundation CORBIS, iStock/Chesky W, Joakim Kröger