KONSTRUKTIONEN

Under arbetet med I-PACE Concept har våra konstruktörer haft förmånen att kunna utgå från en plattform enbart avsedd för eldrift.

”Det här är inte bara ett koncept. Detta är en förhandstitt på Jaguars första helt eldrivna prestanda-SUV som kommer att finnas på vägarna under 2018. Detta blir Jaguars första batteridrivna elbil någonsin och inleder ett nytt kapitel i vårt legendariska märkes historia.”
Ian Callum, designchef på Jaguar



Under arbetet med I-PACE Concept har våra konstruktörer haft förmånen att kunna utgå från en plattform enbart för eldrift. Med ett stort batteripaket mellan hjulen och en motor på vardera axel hade vi plötsligt möjlighet att laborera med de proportioner vi vanligtvis förknippar med en SUV.

Först och främst behöver motorhuven inte vara så lång som på vanliga bilar, eftersom det ändå inte finns någon motor fram. Detta innebär att kupén kan flyttas längre fram så att bilen får en ‘frambyggd’ känsla i sin utvändiga design, vilket i sin tur skapar mer utrymme på insidan, bland annat 70 mm större benutrymme åt baksätespassagerarna.

Mer plats blir det också för vindrutan, som tillsammans med det heltäckande panoramaglastaket ger alla i bilen en känsla av rymd i kupén.

"Vi enades om denna ‘frambyggda’ design under de första konstruktionsstadierna, vilket faktiskt är en stark bidragande faktor till utformningen av taklinjens främre del, men som också påverkar det invändiga intrycket."
Dr Wolfgang Ziebart, konstruktionschef hos Jaguar Land Rover

Överhängen fram och bak har gjorts så korta som möjligt och utrymmet mellan fram- och bakhjulen har förlängts – för att ge plats åt det större batteripaketet som krävs för bilens ökade räckvidd (upp till 500 km). Detta har samtidigt gett bilen en mycket mer kraftfull hållning på vägen.

yt:tRN5g6T8cAM
Jaguar I‑PACE Concept | Design från tävlingsbanan till vanliga vägar

Det tilltalande visuella och gedigna intrycket hos I-PACE Concept döljer en avancerad aerodynamik som tar många poäng i sin klass. Detaljer som bidrar till den låga luftmotståndskoefficienten på 0,29 Cd är karossens kurviga silhuett som sänks vid högre hastigheter för ännu lägre luftmotstånd, de mot karossen tätt liggande dörrhandtagen som endast aktiveras när de ska användas samt inte minst luftintagen som stängs när de inte behövs. Det finns också en stor aerodynamiskt optimerad luftkanal från frontgrillen till vindrutans bas – liknande den i Jaguars konceptbil C-X75 – som förbättrar luftflödet när luft behöver ta sig igenom.

Något som kanske är mindre känt om aerodynamikens effekt på en bil är att bakpartiets form är minst lika viktig som frampartiets. En tunn bakspoiler dämpar lyftkraften, bakrutans tvära vinkel ger aerodynamiska fördelar (och ändå ryms 530 liter i bagageutrymmet) och de bakre luftutsläppen – där avgasrören sitter på en vanlig bil – ger den turbulenta luften från de bakre hjulhusen en bättre form bakom bilen.

Detta är bara några av de sätt som I-PACE Concepts suveräna estetik bidrar till bilens aerodynamiska effektivitet. Det är denna effektivitet som gör att så pass mycket batterikraft kan användas för att förlänga bilens räckvidd.

FLER BERÄTTELSER
I‑PACE CONCEPT
Upplagt: 12-01-2018

En imponerande glimt av vår första batteridrivna elbil. En fyrhjulsdriven bil med 400 hk, 5 sittplatser och en räckvidd på över 500 km.
UTFORSKA I‑PACE CONCEPT
JAGUAR RACING
Upplagt: 12-01-2018

Bantävlingarna i FIA Formel E-världsmästerskapet innebär en möjlighet för oss att under verkliga förhållanden fullända vår elbilsteknik.
UTFORSKA JAGUAR RACING
I‑PACE CONCEPT: <br> FRÅN TÄVLINGSBANAN TILL VANLIGA VÄGAR
Upplagt: 12-01-2018

Vi utforskar resan från tävlingsbilen I‑TYPE för Formel E till I‑PACE Concept. Upptäck Jaguars första helt eldrivna vägbil.
UTFORSKA TÄVLINGSBANAN TILL VANLIGA VÄGAR