RACING-DNA

Innovation är grundstenen i racing, vilket också genomsyrar Jaguars rika motorsporthistoria. Genom årtionden har vi omprövat vad som är möjligt på racingbanan för att kunna inkorporera det i din vardagskörning.
RACING-DNA

Jaguars långa och berömda motorsporthistoria har för alltid påverkat utvecklingen av våra serietillverkade bilar. Vårt inträde i Formel E är en förlängning av detta arv och bestämmer riktningen för våra framtida elbilar.

VÅRA RACINGBILAR

JAGUAR XK120

JAGUAR XK120

Datum: 1948–1954
Topphastighet: 200,5 km/h
Motorkapacitet: 3 442 cc/201 ci
Effekt: 160 hk/119 kW
Fakta: XK120 är världens snabbaste serietillverkade bil när den lanseras
JAGUAR C-TYPE

JAGUAR C-TYPE

Datum: 1951–1953
Topphastighet: 231,7 km/h
Motorkapacitet: 3 442 cc/201 ci
Effekt: 207 hk/154 kW
Fakta: Skivbromsarna på C-Type blev till en fordonsstandard
JAGUAR D-TYPE

JAGUAR D-TYPE

Datum: 1954–1957
Topphastighet: 260,7 km/h
Motorkapacitet: 3 442 cc/210 ci
Effekt: 250 hk/186 kW
Fakta: D-Type vann på Le Mans 1955, 1956, 1957
JAGUAR XJS

JAGUAR XJS

Datum: 1975–1996
Topphastighet: 246,2 km/h
Motorkapacitet: 4 235 cc/258 ci
Effekt: 285 hk/212 kW
Fakta: XJS vann på Spa 24-timmars 1983
JAGUAR XJR

JAGUAR XJR

Datum: 1983–1991
Topphastighet: 368,2 km/h
Motorkapacitet: 6 995 cc/426 ci
Effekt: 750 hk/559 kW
Fakta: XJR-12 tog första och andra platsen på Le Mans 1990
JAGUAR FORMULA 1 - R2 & R3

JAGUAR FORMULA 1 - R2 & R3

Datum: 2 000–2 004
Topphastighet: 312,2 km/h
Motorkapacitet: 2 998 cc/464 ci
Effekt: 770 hk/574 kW
Fakta: Eddie Irvine och Mark Webber körde för Jaguars F1-team
JAGUAR Formula E I-TYPE 1

JAGUAR Formula E I-TYPE 1

Datum: 2016–2017
Topphastighet:: begränsad till 225,3 km/h
Motorkapacitet: Ej tillämpligt
Effekt: 200 kW, motsvarande 270 hk
Fakta: Jaguar återvände till racing under säsong 3 av Formel E, 2016/17
JAGUAR Formula E I-TYPE 2

JAGUAR Formula E I-TYPE 2

Datum: 2017–2018
Topphastighet:: begränsad till 225,3 km/h
Motorkapacitet: Ej tillämpligt
Effekt: 200 kW, motsvarande 270 hk
Fakta: Jaguar vann sin första pallplats och tog sin första pole position med I-TYPE 2 under säsong 4, 2017/18
JAGUAR FORMULA E I-TYPE 3

JAGUAR FORMULA E I-TYPE 3

Datum: 2018–2019
Topphastighet: 250 km/h
Batterikapacitet: 52 kWh
Effekt: 250 kW, motsvarande 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 3 säkrade teamets första seger i Formel E vid Rom E-Prix 2019 – Jaguars första internationella motorsportseger sedan 1991.
JAGUAR FORMULA E I-TYPE 4

JAGUAR FORMULA E I-TYPE 4

Datum: 2019–2020
Topphastighet: 280 km/h
Batterikapacitet: 52 kWh
Effekt: 250 kW, motsvarande 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har den lättaste och mest effektiva drivlina som Jaguar Racing någonsin producerat, och tog hem en dominerande seger i Mexico City samt pole position och en pallplats i Santiago.
JAGUAR XK120

JAGUAR XK120

Datum: 1948–1954
Topphastighet: 200,5 km/h
Motorkapacitet: 3 442 cc/201 ci
Effekt: 160 hk/119 kW
Fakta: XK120 är världens snabbaste serietillverkade bil när den lanseras
JAGUAR C-TYPE

JAGUAR C-TYPE

Datum: 1951–1953
Topphastighet: 231,7 km/h
Motorkapacitet: 3 442 cc/201 ci
Effekt: 207 hk/154 kW
Fakta: Skivbromsarna på C-Type blev till en fordonsstandard
JAGUAR D-TYPE

JAGUAR D-TYPE

Datum: 1954–1957
Topphastighet: 260,7 km/h
Motorkapacitet: 3 442 cc/210 ci
Effekt: 250 hk/186 kW
Fakta: D-Type vann på Le Mans 1955, 1956, 1957
JAGUAR XJS

JAGUAR XJS

Datum: 1975–1996
Topphastighet: 246,2 km/h
Motorkapacitet: 4 235 cc/258 ci
Effekt: 285 hk/212 kW
Fakta: XJS vann på Spa 24-timmars 1983
JAGUAR XJR

JAGUAR XJR

Datum: 1983–1991
Topphastighet: 368,2 km/h
Motorkapacitet: 6 995 cc/426 ci
Effekt: 750 hk/559 kW
Fakta: XJR-12 tog första och andra platsen på Le Mans 1990
JAGUAR FORMULA 1 - R2 & R3

JAGUAR FORMULA 1 - R2 & R3

Datum: 2 000–2 004
Topphastighet: 312,2 km/h
Motorkapacitet: 2 998 cc/464 ci
Effekt: 770 hk/574 kW
Fakta: Eddie Irvine och Mark Webber körde för Jaguars F1-team
JAGUAR Formula E I-TYPE 1

JAGUAR Formula E I-TYPE 1

Datum: 2016–2017
Topphastighet:: begränsad till 225,3 km/h
Motorkapacitet: Ej tillämpligt
Effekt: 200 kW, motsvarande 270 hk
Fakta: Jaguar återvände till racing under säsong 3 av Formel E, 2016/17
JAGUAR Formula E I-TYPE 2

JAGUAR Formula E I-TYPE 2

Datum: 2017–2018
Topphastighet:: begränsad till 225,3 km/h
Motorkapacitet: Ej tillämpligt
Effekt: 200 kW, motsvarande 270 hk
Fakta: Jaguar vann sin första pallplats och tog sin första pole position med I-TYPE 2 under säsong 4, 2017/18
JAGUAR FORMULA E I-TYPE 3

JAGUAR FORMULA E I-TYPE 3

Datum: 2018–2019
Topphastighet: 250 km/h
Batterikapacitet: 52 kWh
Effekt: 250 kW, motsvarande 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 3 säkrade teamets första seger i Formel E vid Rom E-Prix 2019 – Jaguars första internationella motorsportseger sedan 1991.
JAGUAR FORMULA E I-TYPE 4

JAGUAR FORMULA E I-TYPE 4

Datum: 2019–2020
Topphastighet: 280 km/h
Batterikapacitet: 52 kWh
Effekt: 250 kW, motsvarande 335 hk
Fakta: Jaguar I-TYPE 4 har den lättaste och mest effektiva drivlina som Jaguar Racing någonsin producerat, och tog hem en dominerande seger i Mexico City samt pole position och en pallplats i Santiago.

VÅRA MILSTOLPAR INOM RACING

XK120

XK120

1948-1954 – SILVERSTONE & LE MANS

En helt ny sportbil som är testfordon för Jaguars revolutionerande XK-motor. XK120 rankas som den snabbaste serietillverkade bilen i världen. År 1949 får XK120 målflaggan på Silverstone och ett år senare debuterar tre XK120 på Le Mans. Det är början på en ny era inom motorsporten.
C‑TYPE

C‑TYPE

1951–1953 – LE MANS

1951 börjar flygplansingenjören Malcolm Sayer på Jaguar och för med sig disciplin och kompetens från flygbranschen. Hans första samarbete, C-Type, vinner på Le Mans och andreföraren Stirling Moss slår varvrekordet. 1953 vinner C-Type åter på Le Mans och tar tre av de fyra topplaceringarna.
D‑TYPE

D‑TYPE

1954–1957 – LE MANS

Dåligt väder berövar D-Type segern på Le Mans 1954, trots en noterad toppfart på 170 km/h. Denna strömlinjeformade bil återkommer för att vinna 1955, 1956 och 1957 – ett år då den tar fem av de sex topplaceringarna. D-Type framstår ända till denna dag som en av de mest framgångsrika racerbilar som någonsin byggts.
XJS

XJS

1975–1996 – ETCC & SPA 24 HOURS

Under TWR-fanan går den brittiske racerföraren Tom Walkinshaw 1982 med i ett team med V12 XJS och deltar i European Touring Car Championship och tar hem flera segrar. Walkinshaw fortsätter med att 1984 vinna ETCC:s förarmästerskap och vinner samma år det prestigefyllda Spa 24-timmars.
XJR-9

XJR-9

1983–1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS

XJR-bilarna med stängd förarplats gör succé på världens långdistansbanor – inte minst XJR-9 1988. Den V12-drivna superbilen vinner på 24-timmars Daytona och därefter Le Mans, där föraren Martin Brundle och Jaguar tar hem VM både för förare och tillverkare.
R1 to R5

R1 to R5

2000–2004 – FORMEL 1

Under Jaguars härjningar i Formel 1 tar före detta Ferrari-föraren Eddie Irvine ett antal pallplatser. Teamet fungerar också som utbildning för den hyllade australiske föraren Mark Webber. Under Fords ägande och tekniska ledning utvecklar Jaguar tre bilar som alla drivs med V10-motorn från Cosworth.
I‑TYPE 1

I‑TYPE 1

2016 – FORMEL E

Inspirerade av vårt racingarv, och med stöd av en grupp etablerade racingingenjörer och superskickliga tekniker, ger sig Jaguar Racing med sina förare in i Formel E med sin otroliga I-TYPE 1 – modiga, tävlingsinriktade och ivriga att tävla.
I-TYPE 2

I-TYPE 2

2017 – FORMEL E

Med lanseringen av I-TYPE 2 gjorde Jaguar Racing sin mest framgångsrika Formel E-säsong hittills, med flera slutplaceringar bland topp tio. I-TYPE 2 var specialbyggd för de krävande stadsbanorna. Bilen levererade upp till 200 kW (270 hk) och gjorde 0-100 km/h på bara 2,9 sekunder.
I-TYPE 3

I-TYPE 3

2018–2019 – FORMEL E

Jaguar I-TYPE 3 tillsammans med Mitch Evans frå Nya Zeeland skrev historia för Panasonic Jaguar Racing och tog hem teamets första ABB FIA Formel E-seger någonsin vid Rom E-Prix i april 2019 och Jaguars första internationella motorsportseger sedan 1991.
I-TYPE 4

I-TYPE 4

2019–2020 – FORMEL E

Jaguar I-TYPE 4 hade den lättaste och mest effektiva drivlina som Jaguar Racing någonsin tillverkat, med en topphastighet på 280 km/h. Den tog hem en dominerande seger i Mexico City samt pole position och en pallplats i Santiago, Chile. Säsongen avslutades med sex actionfyllda tävlingar under nio dagar på en sluten bana på den historiska flygplatsen Berlin Tempelhof i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing slutade starkt på P7 i teamens placeringar i mästerskapet.
Jaguar I-TYPE 5

Jaguar I-TYPE 5

2021–2022 – FORMULA E


Jaguar I-TYPE 5 hade en toppmodern drivlina, utvecklad internt av Jaguar Racing-ingenjörer, som fokuserade på ökad effektivitet och reducerad vikt. Under säsongen 2022 tog Jaguar I-TYPE 5 hem fyra segrar, sju pallplatser, en pole position i Monaco och Mitch Evans blev historisk med en dubbelseger i Rom.

Jaguar I-TYPE 6

Jaguar I-TYPE 6

2023-2024 – FORMULA E


Jaguar I-TYPE 6 är Jaguars mest avancerade elektriska racerbil. Det är den första FIA Formel E-bilen med drivlinor både fram och bak, vilket fördubblar den regenerativa förmågan och eliminerar behovet av bakre bromsar. I ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2023 slutade Jaguar TCS Racing tvåa med 292 poäng, med 11 pallplatser, fyra segrar och tre pole positions.

XK120

XK120

1948-1954 – SILVERSTONE & LE MANS

En helt ny sportbil som är testfordon för Jaguars revolutionerande XK-motor. XK120 rankas som den snabbaste serietillverkade bilen i världen. År 1949 får XK120 målflaggan på Silverstone och ett år senare debuterar tre XK120 på Le Mans. Det är början på en ny era inom motorsporten.
C‑TYPE

C‑TYPE

1951–1953 – LE MANS

1951 börjar flygplansingenjören Malcolm Sayer på Jaguar och för med sig disciplin och kompetens från flygbranschen. Hans första samarbete, C-Type, vinner på Le Mans och andreföraren Stirling Moss slår varvrekordet. 1953 vinner C-Type åter på Le Mans och tar tre av de fyra topplaceringarna.
D‑TYPE

D‑TYPE

1954–1957 – LE MANS

Dåligt väder berövar D-Type segern på Le Mans 1954, trots en noterad toppfart på 170 km/h. Denna strömlinjeformade bil återkommer för att vinna 1955, 1956 och 1957 – ett år då den tar fem av de sex topplaceringarna. D-Type framstår ända till denna dag som en av de mest framgångsrika racerbilar som någonsin byggts.
XJS

XJS

1975–1996 – ETCC & SPA 24 HOURS

Under TWR-fanan går den brittiske racerföraren Tom Walkinshaw 1982 med i ett team med V12 XJS och deltar i European Touring Car Championship och tar hem flera segrar. Walkinshaw fortsätter med att 1984 vinna ETCC:s förarmästerskap och vinner samma år det prestigefyllda Spa 24-timmars.
XJR-9

XJR-9

1983–1991 – DAYTONA 24 HOURS & LE MANS

XJR-bilarna med stängd förarplats gör succé på världens långdistansbanor – inte minst XJR-9 1988. Den V12-drivna superbilen vinner på 24-timmars Daytona och därefter Le Mans, där föraren Martin Brundle och Jaguar tar hem VM både för förare och tillverkare.
R1 to R5

R1 to R5

2000–2004 – FORMEL 1

Under Jaguars härjningar i Formel 1 tar före detta Ferrari-föraren Eddie Irvine ett antal pallplatser. Teamet fungerar också som utbildning för den hyllade australiske föraren Mark Webber. Under Fords ägande och tekniska ledning utvecklar Jaguar tre bilar som alla drivs med V10-motorn från Cosworth.
I‑TYPE 1

I‑TYPE 1

2016 – FORMEL E

Inspirerade av vårt racingarv, och med stöd av en grupp etablerade racingingenjörer och superskickliga tekniker, ger sig Jaguar Racing med sina förare in i Formel E med sin otroliga I-TYPE 1 – modiga, tävlingsinriktade och ivriga att tävla.
I-TYPE 2

I-TYPE 2

2017 – FORMEL E

Med lanseringen av I-TYPE 2 gjorde Jaguar Racing sin mest framgångsrika Formel E-säsong hittills, med flera slutplaceringar bland topp tio. I-TYPE 2 var specialbyggd för de krävande stadsbanorna. Bilen levererade upp till 200 kW (270 hk) och gjorde 0-100 km/h på bara 2,9 sekunder.
I-TYPE 3

I-TYPE 3

2018–2019 – FORMEL E

Jaguar I-TYPE 3 tillsammans med Mitch Evans frå Nya Zeeland skrev historia för Panasonic Jaguar Racing och tog hem teamets första ABB FIA Formel E-seger någonsin vid Rom E-Prix i april 2019 och Jaguars första internationella motorsportseger sedan 1991.
I-TYPE 4

I-TYPE 4

2019–2020 – FORMEL E

Jaguar I-TYPE 4 hade den lättaste och mest effektiva drivlina som Jaguar Racing någonsin tillverkat, med en topphastighet på 280 km/h. Den tog hem en dominerande seger i Mexico City samt pole position och en pallplats i Santiago, Chile. Säsongen avslutades med sex actionfyllda tävlingar under nio dagar på en sluten bana på den historiska flygplatsen Berlin Tempelhof i Tyskland. Panasonic Jaguar Racing slutade starkt på P7 i teamens placeringar i mästerskapet.
Jaguar I-TYPE 5

Jaguar I-TYPE 5

2021–2022 – FORMULA E


Jaguar I-TYPE 5 hade en toppmodern drivlina, utvecklad internt av Jaguar Racing-ingenjörer, som fokuserade på ökad effektivitet och reducerad vikt. Under säsongen 2022 tog Jaguar I-TYPE 5 hem fyra segrar, sju pallplatser, en pole position i Monaco och Mitch Evans blev historisk med en dubbelseger i Rom.

Jaguar I-TYPE 6

Jaguar I-TYPE 6

2023-2024 – FORMULA E


Jaguar I-TYPE 6 är Jaguars mest avancerade elektriska racerbil. Det är den första FIA Formel E-bilen med drivlinor både fram och bak, vilket fördubblar den regenerativa förmågan och eliminerar behovet av bakre bromsar. I ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2023 slutade Jaguar TCS Racing tvåa med 292 poäng, med 11 pallplatser, fyra segrar och tre pole positions.

FORTSÄTT UTFORSKA

JAGUAR I-PACE

JAGUAR I-PACE

Från racingbanan till vardagen: upplev helelektrisk racingprestanda varje dag med Jaguar I-PACE.
TÄVLINGSKALENDER OCH RANKING

TÄVLINGSKALENDER OCH RANKING

Håll dig uppdaterad om Jaguar TCS Racing och ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2024.
JAKTEN PÅ INNOVATION

JAKTEN PÅ INNOVATION

Otrolig design och nervkittlande prestanda. Utforska hur våra erfarenheter från ABB FIA Formel E-världsmästerskapet överförs till våra eldrivna serietillverkade bilar.
JAGUAR I-PACE

JAGUAR I-PACE

Från racingbanan till vardagen: upplev helelektrisk racingprestanda varje dag med Jaguar I-PACE.
TÄVLINGSKALENDER OCH RANKING

TÄVLINGSKALENDER OCH RANKING

Håll dig uppdaterad om Jaguar TCS Racing och ABB FIA Formel E-världsmästerskapet 2024.
JAKTEN PÅ INNOVATION

JAKTEN PÅ INNOVATION

Otrolig design och nervkittlande prestanda. Utforska hur våra erfarenheter från ABB FIA Formel E-världsmästerskapet överförs till våra eldrivna serietillverkade bilar.