loading
Var god vänta...
Skip primary navigation

RACING-DNA

bg-modelDisplay

Jaguars långa och lysande historia inom motorsporten har alltid varit vägledande för utvecklingen av våra standardfordon. Vårt deltagande i Formel E utgör en fortsättning på detta arv och stakar ut kursen för våra framtida elfordon.

VÅRA RACINGBILAR

VÅRA MILSTOLPAR INOM RACING

XK120

1948–1954 – SILVERSTONE & LE MANS

En helt ny sportbil som är testfordon för Jaguars revolutionerande XK-motor. XK120 rankas som den snabbaste serietillverkade bilen i världen. År 1949 får XK120 målflaggan på Silverstone och ett år senare, debuterar tre XK120 på Le Mans. Det är början på en ny era inom motorsporten

C-TYPE

1951–1953 – LE MANS

1951 börjar flygplansingenjören Malcolm Sayer på Jaguar och för med sig flygdisciplin och -kompetens. Hans första samarbete, C-Type, vinner på Le Mans och andreföraren Stirling Moss slår varvrekordet. 1953 vinner C-Type åter på Le Mans och tar tre av de fyra topplaceringarna.


D-TYPE

1954–1957 – LE MANS

Dåligt väder berövar D-Type segern på Le Mans 1954, trots en noterad toppfart på 170 km/h. Denna strömlinjeformade bil återkommer för att vinna 1955, 1956 och 1957 – ett år då man tar fem av de sex topplaceringarna. D-Type framstår ända till denna dag som en av de mest framgångsrika racerbilar som någonsin byggts.

XJS

1975–1996 – ETCC & Spa 24-timmars

1982, i team TWR, går den brittiske racerföraren Tom Walkinshaw in ett team med V12 XJS och deltar i European Touring Car Championship och tar flera segrar. Walkinshaw fortsätter med att vinna 1984 års ETCC förarmästerskap och vinner samma år prestigefyllda 24-timmars Spa.

XJR-9

1983–1991 – DAYTONA 24-TIMMARS & LE MANS

XJR-bilarna med stängd cockpit gör succé på världens långdistansbanor – inte minst XJR-9 1988. Den V12-drivna superbilen körs till seger på 24-timmars Daytona och därefter Le Mans, där föraren Martin Brundle och Jaguar tar hem VM både för förare och tillverkare.

R1 till R5

2000–2004 – FORMEL 1

Under Jaguars härjningar i Formel 1 tar före detta Ferrari-föraren Eddie Irvine ett antal pallplatser. Teamet fungerar också som utbildning för den hyllade australiske föraren Mark Webber. Ford, Panasonic Jaguar Racing utvecklar och äger tillsammans tre bilar som alla drivs av Cosworth V10-motorer.

I-TYPE

2016 – FORMEL E

Tillbaka igen! Inspirerad av vårt racingarv, och med stöd av ett kollektiv etablerade racingingenjörer och supersmarta mekaniker går Panasonic Jaguar Racing och otroliga I-TYPE in i Formel E. Se det här.

FÖLJ OSS

För exklusiv insiderinformation om teamet,
bilarna och allt som händer, följ oss via länkarna nedan.

bg-modelDisplay