loading
Var god vänta...
Skip primary navigation

KÖRPRESTANDA

Jaguar-bilarnas kördynamik är legendarisk, och XF lägger ribban för detta ännu högre.

KOMFORT OCH DYNAMIK

Med sin överlägsna åkkomfort och enastående sportiga köregenskaper erbjuder XF en bredd av kittlande körupplevelser. Fyrhjulsdrift med Intelligent Driveline Dynamics, som finns till både bensin och diesel1, gör XF ännu mer kompetent under utmanande vägförhållanden

LÄTTVIKTSARKITEKTUR I ALUMINIUM

Grunden för XF:s perfekta åkkomfort, köregenskaper och dynamik är Jaguars lättviktsarkitektur i aluminium. Den ger en viktfördelning på närmast 50:50, vilket resulterar i smidiga och exakta köregenskaper. Viktbesparingen tack vare vår omfattande användning av aluminium medför förbättrad bränsleeffektivitet och sänkta CO2-utsläpp ner till låga 104 g/km*2 och gör XF till en av marknadens lättaste bilar.


Det kan hända att bilarna som visas i filminnehållet på denna webbplats inte överensstämmer exakt med nyligen gjorda uppdateringar och förbättringar. Kontakta din lokala Jaguar-återförsäljare för de senaste specifikationerna.

 

ÅKKOMFORT OCH KÖREGENSKAPER

XF svarar med smidighet och uppför sig dynamiskt under ständigt bibehållande av åkkomforten. Detta beror delvis på XF:s lätta men utomordentligt starka och styva lättviktsstruktur i aluminium. Den utgör en idealisk grund för de sofistikerade hjulupphängningarna med dubbla tvärlänkar fram och multilänkaxel bak och skapar en sportbilskänsla i XF.

Det kan hända att bilarna som visas i filminnehållet på denna webbplats inte överensstämmer exakt med nyligen gjorda uppdateringar och förbättringar. Kontakta din lokala Jaguar-återförsäljare för de senaste specifikationerna.

 

BRILJANT HJULUPPHÄNGNING

Starka och lätta aluminiumkomponenter används i XF:s hjulupphängningar både fram och bak. Konstruktionen fram med dubbla tvärlänkar liknar den som finns på F-TYPE och säkerställer klassledande köregenskaper. En multilänk-konstruktion där bak ger erforderlig styvhet för utmärkta köregenskaper, förbättrad åkkomfort och ännu större bredd på XF:s dynamiska kompetens.

SJÄLVREGLERANDE LUFTFJÄDRING BAK

Även med full last upprätthålls XF Sportbrakes bekvämlighet och exakta manövrering genom den självreglerande luftfjädringen3. Systemet fyller automatiskt på luft för att balansera viktökningen, vilket gör att chassi- och åkhöjden bevaras.

 

INGENIUM-PROGRAMMET

Ingenium är Jaguar Land Rovers nya motorer, konstruerade för suveräna prestanda, förfining och effektivitet. Med sin avancerade teknik och konstruktion helt i aluminium har Ingenium imponerande bränsleeffektivitet och CO2-utsläpp.

BENSIN

De nya 4-cylindriga turboladdade Ingenium-bensinmotorerna i XF är på 2,0 liter och utvecklar enastående effekt och vridmoment. Med sin lättviktskonstruktion och användning av kullager med låg friktion är de byggda för smidiga och ytterst effektiva prestanda.

INGENIUM DIESEL

Ingenium-tekniken ligger till grund för tre av dieselmotorerna i XF-programmet. Dessa lågfriktionsmotorer tillverkade helt i aluminium har vridstyva cylinderblock och dubbla balansaxlar för att hålla vibrationer på en mycket låg nivå för jämna prestanda. För maximal ekonomi, speciellt i stadstrafik, är alla motorer utrustade med stopp/start-teknik1 och smart regenerativ laddning, som använder den kinetiska energin från bromsning för att ladda batteriet.

 

BITURBOLADDAD V6-DIESELMOTOR PÅ 3,0 LITER OCH 300 HK

Den biturboladdade V6-dieselmotorn på 3,0 liter erbjuder utomordentlig kraft, vridmoment och körbarhet. Den använder sig av innovativ dubbel parallell-sekventiell turboladdning – ett koncept utvecklat av Jaguar Land Rover – för en jämn och snabbare effektutveckling vid alla varvtal och har vattenkylning i två steg för lägre energiförbrukning.

F-TYPE-INSPIRERADE MOTORER

Bensinmotorerna i XF har kraft och bra respons, samtidigt som effektiviteten har förbättrats. Den kompressormatade 3.0 liters V6-motorn, som även finns för F-TYPE,  finns i både 340 och 380 hk-version. Dessa motorer helt i aluminium ger omedelbar tillgång till höga nivåer av effekt och vridmoment vid alla varvtal, och de utvecklar dessutom ett unikt ljud. 

*Ej tillgänglig för XF Sportbrake.

 

AUTOMATISK VÄXELLÅDA

Den 8-växlade automatiska växellådan i XF har mycket bra respons och är mjuk och effektiv, vilket sammantaget ger snabba växlingar för smidig acceleration. Den har en modern mattsvart växelväljare och ger ännu snabbare växlingar och sportigare kick-down i Dynamic-läget samt tidigare uppväxlingar i Eco-läget. Du kan även välja att styra växlingarna manuellt med bara en lätt fingertryckning på rattens växlingspaddlar.

MANUELL VÄXELLÅDA

Denna lätta och ytterst avancerade 6-växlade växellåda4 bidrar till XF:s enastående effektivitet. Växellådshuset i aluminium, hålaxlar och kompakta drev sänker vikten och innebär att detta är den lättaste enheten i sin klass. Den har konstruerats speciellt för prestandakraven hos sportbilar och levererar smidiga, korta växlingar och utomordentlig komfort.


Det kan hända att bilarna som visas i filminnehållet på denna webbplats inte överensstämmer exakt med nyligen gjorda uppdateringar och förbättringar. Kontakta din lokala Jaguar-återförsäljare för de senaste specifikationerna.

 

KÖRDYNAMIK

FYRHJULSDRIFT OCH INTELLIGENT DRIVLINE DYNAMICS

XF kan fås med Jaguars unika fyrhjulsdrift med Intelligent Driveline Dynamics (IDD)1 och Adaptive Surface Response (AdSR)5 till bensin- och dieselmodeller. Den unika IDD-programvaran har utvecklats enbart för Jaguar och använder sofistikerade algoritmer för att reagera intelligent på vägförhållanden. Systemet är både förutseende och reaktivt, och det arbetar för att du inte ska förlora väggreppet, i stället för att försöka återfå det. AdSR-systemet arbetar vid alla motorvarvtal och känner automatiskt av skillnader mellan underlag för att utnyttja maximalt väggrepp och göra XF ännu mer kompetent.

ALL SURFACE PROGRESS CONTROL (ASPC)

Jaguars All Surface Progress Control (ASPC)6 är unikt i denna bilklass och ger dig en extra trygghet på halt underlag, t.ex. vid start på en snöbelagd infart, körning i en isig backe eller till och med släpvagnskörning på vått gräs. ASPC är en farthållare för låga hastigheter som hjälper XF att hantera situationer med dåligt väggrepp oavsett väder och gör att du kan fokusera på att styra bilen.

ELEKTRISK SERVOSTYRNING

Den elektriska servostyrningen (EPAS) i XF ger utomordentlig respons, kontroll och omedelbar servoassistans Med hjälp av sofistikerad datorstyrning som anpassar graden av servoassistans bestämmer EPAS exakt hur mycket styrhjälp som behövs för varje kurva och manöver. EPAS samarbetar även med bilens övriga assistansfunktioner, bland annat filhållningshjälpen (LKA)8 och parkeringsassistansen8, för att ge ökad säkerhet och göra körningen bekvämare.

Jaguar XF - Driving Experience

JAGUARDRIVE CONTROL

Med JaguarDrive Control kan du välja mellan lägena Standard, Eco, Dynamic och Rain Ice Snow, vart och ett med sina särskilda inställningar av styrning, gasrespons och växlingspunkter. Eco-läget uppmuntrar till bränsleeffektiv körning, medan Dynamic-läget ger känsligare gasrespons, håller kvar växlarna längre och ökar motståndet i styrningen. I Rain Ice Snow-läget dämpar systemet automatiskt accelerationen och gör att drivkraften släpps på mer gradvist för att förhindra hjulspinn på halt underlag.

1Marknadsberoende.
2Värden för motorprestanda och förbrukning avser endast XF Sedan.
3Standard på XF Sportbrake. Finns ej till XF Sedan.
4Finns till de 4-cylindriga turboladdade Ingenium-dieselmotorerna på 2,0 liter och 163 hk resp. 180 hk. Manuell växellåda finns ej till den 4-cylindriga turboladdade Ingenium-dieselmotorn på 2,0 liter och 180 hk med Sportbrake.
5AdSR finns som tillval till fyrhjulsdrivna bilar utrustade med Adaptive Dynamics.
6Endast automatisk växellåda.
7Tillval till alla motorer förutom den 4-cylindriga dieselmotorn på 2,0 liter och 163 hk. Standard på XF S.
8Tillval.

 

Anmäl dig till Jaguars nyhetsbrev

Ja, jag vill gärna vara först med att ta del av nylanseringar, tävlingar och events.

Anmäl dig till Jaguars nyhetsbrev