loading
Var god vänta...
Skip primary navigation

MOTORTEKNIK

Kraften i XE levereras av ett utbud av ytterst avancerade bensin- och dieselmotorer.

bg-modelDisplay

PRESTANDA OCH EFFEKTIVITET

Vare sig du väljer våra senaste högteknologiska Ingenium-dieselmotorer eller föredrar bensin, så finns det en motor med prestanda, förfining och ekonomi för varje körstil.

BYGG DIN BIL
bg-modelDisplay

SMART PRESTANDA

För maximal ekonomi, speciellt i stadstrafik, är motorerna i XE utrustade med stopp/start-teknik* och smart regenerativ laddning, som använder den kinetiska energin från bromsning för att ladda batteriet.

*Marknadsberoende

SE SPECIFIKATIONER
Jaguar XE engine technology

INGENIUM-PROGRAMMET

Ingenium är Jaguar Land Rovers nya motorer, konstruerade för suveräna prestanda, förfining och effektivitet. Med sin avancerade teknik och konstruktion helt i aluminium har Ingenium imponerande bränsleeffektivitet och CO2-utsläpp.

Jaguar XE engine technology

PRESTANDAMOTORER

Den kompressormatade V6-bensinmotorn på 3,0 liter och 380 hk har anpassats för de specifika kraven i XE. En dubbel virvelkompressor av Roots-typ är monterad i motorns ”V” mellan cylinderraderna för att kompakta mått ska uppnås. Den ger en linjär effektutveckling och maximal respons med motorns vridmoment.

MOTORPROGRAM

Jaguar XE engine

INGENIUM 4-CYLINDRIG TURBOLADDAD DIESELMOTOR PÅ 2,0 LITER OCH 163 HK

Den 4-cylindriga turboladdade Ingenium-dieselmotorn på 2,0 liter och 163 hk är förfinad och ytterst effektiv. Direktinsprutningens lågflödesinjektorer styr exakt mängden bränsle som kommer in i förbränningsrummet för maximal effektivitet. Smart, elektroniskt styrd, adaptiv motorkylning kopplas bara in vid behov, vilket minimerar bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. Detta är inget som begränsar körglädjen, utan tvärtom ger motorns kraftiga vridmoment utmärkta prestanda redan på låga varv för rask acceleration.

 0-100 km/h; 8,4 sekunder (manuell bakhjulsdrift); 8,2 sekunder (automat bakhjulsdrift)

Bränsleekonomi vid blandad körning: 3,8 l/100 km (manuell bakhjulsdrift); 4,1 l/100 km (automat bakhjulsdrift)

CO2-utsläpp: 99 g/km (manuell bakhjulsdrift); 106 g/km (automat bakhjulsdrift)

 

Jaguar XE engine

INGENIUM 4-CYLINDRIG TURBOLADDAD DIESELMOTOR PÅ 2,0 LITER OCH 180 HK

Den 4-cylindriga turboladdade Ingenium-dieselmotorn på 2,0 liter och 180 hk ger imponerande prestanda och ekonomi. För en motor i den här storleken har den högt vridmoment, men inte på bekostnad av effektiviteten – en balans som uppnås tack vare turboladdaren med variabel turbingeometri. Denna anpassar sig efter avgasernas ändrade flöde och maximerar vridmomentet på låga varvtal för att en jämn, progressiv effekt och respons utan fördröjning ska erhållas över ett brett register.

0-100 km/h; 7,8 sekunder (manuell bakhjulsdrift); 7,8 sekunder (automat bakhjulsdrift); 7,9 sekunder (automat fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi vid blandad körning: 4,2 l/100 km (manuell bakhjulsdrift); 4,2 l/100 km (automat bakhjulsdrift); 4,7 l/100 km (automat fyrhjulsdrift);

CO2-utsläpp: 109 g/km (manuell bakhjulsdrift); 109-111 g/km (automat bakhjulsdrift); 123 g/km (automat fyrhjulsdrift)

Jaguar XE engine

INGENIUM 4-CYLINDRIG TURBOLADDAD BENSINMOTOR PÅ 2,0 LITER OCH 200 HK

Den 4-cylindriga turboladdade Ingenium-bensinmotorn på 2,0 liter och 200 hk har samma körbarhet som större motorer, fast med mycket lägre bränsleförbrukning. Direktinsprutning från centralt monterade solenoidinjektorer garanterar exakt mängd bränsle för en ytterst effektiv och ren förbränning. Den smarta variabla ventilstyrningen åstadkommer tidig eller sen öppning av insugsventilerna, så att motorns prestanda kan anpassas till alla körförhållanden. Detta sker med dubbel individuell variabel kamstyrning för optimal effekt på alla varvtal.


0-100 km/h; 7,1 sekunder (automat bakhjulsdrift)

Bränsleekonomi vid blandad körning: 6,3 l/100 km (automat bakhjulsdrift)

CO2-utsläpp: 144 g/km (automat bakhjulsdrift)

 
Jaguar XE engine

INGENIUM 4-CYLINDRIG BITURBOLADDAD DIESELMOTOR PÅ 2,0 LITER OCH 240 HK

Den 4-cylindriga biturboladdade Ingenium-dieselmotorn på 2,0 liter och 240 hk utvecklar hög effekt och högt vridmoment. Den seriekopplade sekventiella biturbon använder sig av hög- och lågtrycksturbiner för att ge kontinuerlig acceleration och maximera prestanda. Motorns högre specifika effekt skapas med hjälp av dess Ingenium-teknik. Till uppgraderingarna hör ett common rail-insprutningssystem med högre tryck och bränsleinjektorer med förbättrad flödeshastighet – från 1800 till 2200 bar.

0-100 km/h; 6,1 sekunder (automat fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi vid blandad körning: 5,2 l/100 km(automat fyrhjulsdrift)

CO2-utsläpp: 137 g/km (automat fyrhjulsdrift)

 
Jaguar XE engine

INGENIUM 4-CYLINDRIG TURBOLADDAD BENSINMOTOR PÅ 2,0 LITER OCH 250 HK

Den 4-cylindriga turboladdade Ingenium-bensinmotorn på 2,0 liter och 250 hk utvecklar enastående effekt och vridmoment. Maximalt vridmoment är tillgängligt mellan 1300 och 4500 varv/min, vilket möjliggör utmärkt acceleration och smidiga omkörningar. Motorns turboladdare med dubbla turbiner matas av ett integrerat avgasgrenrör som synkroniserar avgasimpulser från två separata cylinderpar, vilket påtagligt minskar turboeffektens fördröjning och förbättrar motorns respons.

0-100 km/h; 6,3 sekunder (automat bakhjulsdrift); 6,2 sekunder (automat fyrhjulsdrift)

Bränsleekonomi vid blandad körning: 6,3 l/100 km (automat bakhjulsdrift); 6,8 l/100 km (automat fyrhjulsdrift)

CO2-utsläpp: 144 g/km (automat bakhjulsdrift); 154 g/km (automat fyrhjulsdrift)
 
Jaguar XE engine

Kompressormatad V6-bensinmotor på 3,0-liter och 380 hk

Denna uppgraderade kompressormatade V6-motor på 3,0 liter och 380 hk utnyttjar det strålstyrda direktinsprutningssystemet för att utvinna mer energi ur bränslet. Genom noggrann styrning av bränsle-luft-blandningen i förbränningsrummet kan motorn uppnå höga specifika effektnivåer och prestanda. Den kompakta dubbla virvelkompressorn är monterad i motorns ”V” och har sofistikerad, elektroniskt övervakad boost-styrning för effektiva effekttillskott utan fördröjning.

0-100 km/h; 4,8 sekunder (automat bakhjulsdrift)

Bränsleekonomi vid blandad körning: 8,1 l/100 km (automat bakhjulsdrift)

CO2-utsläpp: ; 194 g/km (automat bakhjulsdrift)

 

Utforska alla XE-specifikationer inklusive uppgifter om motor och växellåda.

SPECIFIKATIONER

AUTOMATISK VÄXELLÅDA

Den 8-växlade automatiska växellådan i XE har mycket bra respons och är mjuk och effektiv, vilket sammantaget ger snabba växlingar för smidig acceleration. Den har en modern mattsvart växelväljare och ger ännu snabbare växlingar och sportigare kick-down i Dynamic-läget samt tidigare uppväxlingar i Eco-läget. Du kan även välja att styra växlingarna manuellt med bara en lätt fingertryckning på rattens växlingspaddlar.

MANUELL VÄXELLÅDA

Denna lätta och ytterst avancerade 6-växlade växellåda bidrar till XE:s enastående effektivitet. Växellådshuset i aluminium, hålaxlar och kompakta drev sänker vikten och innebär att detta är den lättaste enheten i sin klass. Den har konstruerats speciellt för prestandakraven hos sportbilar och levererar smidiga, korta växlingar och utomordentlig komfort.

XE-programmet kombinerar prestanda, avancerad teknik och distinkt design, något som stöds av lättviktsarkitekturen i aluminium. Skapa din perfekta XE med vår konfigurator.

BOKA PROVKÖRNING

Anmäl dig till Jaguars nyhetsbrev

Ja, jag vill gärna vara först med att ta del av nylanseringar, tävlingar och events.

Anmäl dig till Jaguars nyhetsbrev