loading
Var god vänta...
Skip primary navigation

OM JAGUAR

C-X75 – DEN MEST AVANCERADE JAGUAR-MODELLEN SOM NÅGONSIN SKAPATS

När Jaguar visade upp C-X75 under 2010 var det början på ett nytt kapitel inom innovation och tekniskt avancemang som gjorde att bilen gick från ett designkoncept till en fullt fungerande prototyp på bara två år.

På den otroligt korta tiden skapade Jaguar och utvecklingspartner Williams Advanced Engineering en fyrhjulsdriven laddhybrid (PHEV) med världens högsta specifika effekt och Jaguars första monocoque-chassi i kolfiber. 

På grund av det globala ekonomiska klimatet tog man 2012 beslutet att inte massproducera C-X75. Det stod dock klart att bilen tydligt demonstrerar Jaguars världsledande expertis när det gäller konstruktion av lättviktsfordon och utgör den perfekta testgrunden för företagets innovativa forskning när det gäller högpresterande drivlinor med låga utsläppsnivåer. 

De stora framstegen under utvecklingen av C-X75-prototyper, inklusive banbrytande hybridtekniker, kolfibermaterial och avancerade designlösningar som har utvecklats i samarbete med Williams Advanced Engineering, kommer till användning på andra forsknings- och utvecklingsområden, kommande produkter och nästa generations ingenjörskonst för varumärket Jaguar. 

"C-X75-programmet är höjdpunkten för Jaguars ingenjörskonst och designexpertis. Det är i mitt tycke världens snabbaste testbädd för världens mest avancerade tekniker, då det kombinerar en enastående hybriddrivlina med respektingivande prestanda. Jaguar strävar alltid efter att forma morgondagens bilar och med projekt som C-X75 lägger vi grunden för nästa generation av Jaguar-innovationer." – Adrian Hallmark, global varumärkeschef, Jaguar. 

Högsta effekt- och vridmomentsdensitet. 

C-X75 har en kombinerad effekt på över 634 kW och ett vridmoment på 1 000 Nm tack vare sin toppmoderna, Formel 1-inspirerade fyrcylindriga 1,6-litersmotor med dubbel överladdning (turbo och kompressor) som genererar 374 kW vid 10 000 varv/min. 

Den är kopplad till elmotorer med den högsta vridmoments- och effektdensiteten i produktion, vilket genererar ytterligare 291 kW. Batteripaketet i C-X75 har den högsta kontinuerliga effekten av alla PHEV-paket i världen och klarar av att leverera mer än 300 kW med hela laddningen. 

C-X75 kan spurta från 0 till 160 km/h på mindre än sex sekunder, tack vare den 7-växlade automatiserade manuella växellådan som tillåter växlingar på under 200 millisekunder. Under tester överträffade den allra första C-X75-prototypen enkelt 320 km/h, och bilen har en teoretisk maxhastighet på 354 km/h. 

Bilens utfällbara vingprofil och aerodynamiska underrede skapar en nedåtkraft på mer än 200 kg vid 320 km/h, och aktiva system förbättrar dess stabilitet i höga hastigheter. 

Superlåga utsläpp och ren eldrift. 

Tack vare extrema PHEV-specifikationer kan C-X75 även köra 60 km med enbart eldrift och dess koldioxidutsläpp hamnar under 89 g/km. 

C-X75-projektet gör att Jaguar kan göra anspråk på att vara Storbritanniens mest betydande investerare i innovativ teknik. Resultaten av C-X75-programmet, framför allt inom avancerad drivlineteknik och lättviktskompositer, demonstrerar Jaguars tekniska ledarskap när det gäller fordonsutveckling och fordonstillverkning. 

C-X75 skjuter fram gränserna för kraft, prestanda och bränsleeffektivitet. 

C-X75 har en kombinerad uteffekt på över 634 kW och ett vridmoment på 1 000 Nm tack vare sin toppmoderna, Formel 1-inspirerade fyrcylindriga 1,6-litersmotor med dubbel överladdning (turbo och kompressor) som genererar 374 kW vid 10 000 varv/min. 

Den är kopplad till elmotorer med den högsta vridmoments- och effektdensiteten i produktion, vilket genererar ytterligare 291 kW. Batteripaketet i C-X75 är det mest avancerade PHEV-paketet i världen och klarar av att leverera mer än 300 kW under hela laddningsfönstret. 

Se filmen på YouTube

Anmäl dig till Jaguars nyhetsbrev

Ja, jag vill gärna vara först med att ta del av nylanseringar, tävlingar och events.

Anmäl dig till Jaguars nyhetsbrev