loading
Var god vänta...
Skip primary navigation

OM JAGUAR

C-X16 – PRESTANDA

C-X16 har en perfekt viktfördelning och en prototyphybriddrivlina som omfattar en kompressormatad 3-liters V6-motor på 280 kW (380 hk) och 450 Nm, vilken är kopplad till en elmotor som producerar ytterligare 70 kW (95 hk) och 235 Nm. Denna hybriddrivlina driver bakhjulen genom en 8-stegad växellåda och ger den lätta C-X16 potential att accelerera till 100 km/h på 4,4 sekunder innan den fortsätter till en hastighet på 300 km/h.

Den nya V6-motorn har samma lätta aluminiumkonstruktion som den åttacylindriga, med ett formgjutet motorblock med korsvis fästade ramlageröverfall för ökad styrka och förfining. Cylinderhuvudena, med dubbla kammar och fyra ventiler per cylinder, är konstruerade av återvunnet aluminium för att minska produktionens effekt på miljön. 

Ett lättviktschassi av aluminium bidrar till en bränsleförbrukning på 6,9 l/100 km och kombinerade koldioxidutsläpp på 165 g/km. För att öka bränsleeffektiviteten under verkliga körförhållanden är den 8-stegade växellådan utrustad med Jaguars Intelligent Stop/Start, som stänger av motorn 300 millisekunder efter att bilen har stannat. Systemet använder en Twin Solenoid Starter (startmotor med dubbla solenoider), som nyligen lanserades i XF till stort jubel och som kan starta om systemet lika snabbt som förarens fot flyttar sig från bromspedal till gaspedal. 

För att se till att kraftverket inte bara levererar den kraft utan också den grad av förädling som Jaguars bilar är kända för, har V6-motorn ett patenterat system av oberoende roterande balansvikter fram och bak. Alla som känner till den smidiga, kraftfulla V8-motorn lär märka att V6-motorn delar både dess kraft och elegans, samtidigt som den erbjuder en förbättrad ekonomi och utsläpp som uppfyller SULEV 30- (Super Ultra Low Emission Vehicle) och EU VI-standarder.


Anmäl dig till Jaguars nyhetsbrev

Ja, jag vill gärna vara först med att ta del av nylanseringar, tävlingar och events.

Anmäl dig till Jaguars nyhetsbrev