CONTINUATION

Vår första Le Mans-vinnande legend, Jaguar C-TYPE, blir den fjärde Continuation-bilen som produceras av Jaguar Classic Works efter D-TYPE, XKSS och lättviktsversionen av E-TYPE.

C-TYPE

På 70-årsjubileet återstartar vi produktionen av vår första ikon av Le Mans.
BLI ÄGARE TILL EN IKON

D‑TYPE

Tredubbla Le Mans-legenden är tillbaka.



Jaguar Classic startar åter upp produktionen av den ikoniska tävlingsbilen D-TYPE i Coventry – 62 år efter att det sista exemplaret byggdes. Den första Jaguar D-TYPE som byggs av Jaguar Classic är en teknisk prototyp, och den kommer att göra sin världsdebut på Salon Retromobile-visningen i Paris den här veckan.


Endast 25 nya exemplar av D-TYPE kommer att tillverkas för hand på Jaguar Land Rover Classic Works i Warwickshire. 1955 planerade Jaguar att bygga 100 exemplar av D-TYPE. Dock var det endast 75 exemplar som lämnade fabriken. Nu fullföljer Jaguar Classic företagets ursprungliga ambition genom att skapa 25 helt nya, tidsanpassade sportbilar.


D-TYPE, som vann 24-timmarsloppet på Le Mans tre gånger mellan 1955 och 1957, drevs av den 6-cylindriga XK-motorn. Alla D-TYPE modellerna som skapats för kunder från och med 2018 har utformas enligt originalspecifikationerna.


Tim Hannig, vd för Jaguar Land Rover Classic: "Jaguar D-TYPE är en av de mest ikoniska och vackra tävlingsbilarna genom tiderna, med ett enastående resultat i världens tuffaste motortävlingar. Dessa storlagna bedrifter står sig än idag.


”Möjligheten att få fortsätta D-TYPE:s framgångssaga, genom att slutföra den planerade produktionen i Coventry, är ett projekt som bara sker en gång i livet och som våra experter hos Jaguar Land Rover Classic är stolta över att få fullfölja.”



D-TYPE är den tredje bilen från Jaguar Classic och läggs till i raden efter de sex lättviktsversionerna av E-TYPE, som färdigställdes 2014–2015, samt de nio XKSS-modellerna som byggdes 2017–2018.


Jaguar Classic-experterna har exklusiv tillgång till Jaguars originalritningar och originaldokument, vilket säkerställer att varje ny D-TYPE byggs enligt originalspecifikationerna som fastställdes av tävlingschefen Lofty England och hans ingenjörer på 1950-talet. D-TYPE-kunder kan välja mellan två karosser: 1955 års Shortnose och 1956 års Longnose.


Prototypen bygger på 1956 Longnose-specifikationen, och känns igen på den utsträckta motorhuven, den karakteristiska fenan bakom förarens huvud, vidvinkeltopplocket och de utbytbara bromsoken.


Kev Riches, Jaguar Classic Engineering Manager: "Att återskapa de nio XKSS:erna utifrån D-TYPE var enormt tillfredsställande, och utgjorde en ännu större teknisk utmaning än de sex lättviktsversionerna av E-TYPE. Tack vare lärdomarna från XKSS-projektet har vi nu ett försprång inför färdigställandet av de återstående 25 D-TYPE-modellerna. Var och en kommer att vara helt korrekt, in i minsta detalj, precis som Jaguars tävlingsavdelning avsåg."

SOM FÅGELN FENIX UR ASKAN: SE XKSS KÖRA IGEN

Sex decennier efter att branden på Brown Lane-fabriken totalförstörde XKSS, är bilen nu tillbaka igen.


Jaguar har planer på att bygga nio nya XKSS:er.


Endast 16 av bilarna hann exporteras till USA innan de återstående nio förstördes i den Brown Lane-fabriksbranden den 12 februari 1957.


59 år senare tillverkas nio helt nya XKSS-modeller för hand av Jaguar Classic enligt 1957 års originalspecifikation, endast tillgängliga för en utvald grupp samlare och kunder.


Med inspiration från skapandet av lättviktsversionerna av E-TYPE kommer varje ny XKSS att byggas för hand på Jaguars nya anläggning i Warwick.


XKSS historia började med D-TYPE:s överlägsna segersvit i Le Mans under åren 1955, 1956 och 1957. Därefter fick Sir Williams Lyons, även kallad ”Mr. Jaguar”, idén att anpassa de återstående 25 D-TYPE-racerbilarna för vanlig trafik – och därmed skapade han världens första superbil.


Tim Hannig, vd för Jaguar Land Rover Classic: "XKSS har en unik ställning i Jaguars historia och är med sin exklusiva och välkända design en eftertraktad bil för samlare över hela världen.


”Jaguar Classics skickliga team av ingenjörer och tekniker drar nytta av årtionden av kunskap för att säkerställa att var och en av de nio bilarna är helt autentiska och tillverkade av högsta möjliga kvalitet.”


Den första versionen av Jaguar XKSS levereras 2017.

LÄTTVIKTSVERSIONEN AV E-TYPE: SEX AV DE BÄSTA

Ett halvt sekel efter att de första exemplaren byggdes, återinför Jaguar Classic en lättviktsversion av E-TYPE i modern tid.


Sex helt nya Jaguar E-TYPE byggs för hand av specialiserade ingenjörer, vilket påvisar kompetensen och de tekniska färdigheterna hos den nya Jaguar Classic verkstaden.


Dessa eftertraktade ”Special GT” E-TYPE-bilar byggdes ursprungligen 1963 med nya aluminiumkarosser för att förbättra prestandan. Men endast 12 av de planerade 18 tillverkades den gången. De sex helt nya lättviktsversionerna av E-TYPE, som nu gör originalupplagan fulltalig, kommer att ha originalchassinumrena som var ämnade för originalmodellerna som aldrig byggdes för femtio år sedan.


Prototypen för dessa nya, lättare E-TYPE-modeller har redan tagits fram och testats under 15 dagar på Jaguar Land Rovers anläggning i Gaydon för att utreda bilens dynamik och fastställa optimala fjädringsinställningar.


För att skapa de nya E-TYPE-bilarna behövde varje enskild panel och detalj skannas in och återskapas innan de monterades på Browns Lane-fabriken, endast några meter från platsen där originalen byggdes.


Kärnkomponenten i lättviktsversionen av E-TYPE är aluminiumkarossen. Detta material ersatte stålet i de serietillverkade E-TYPE-bilarna i jakten på att minska totalvikten – cirka 114 kg (205 lb) tjänades in jämfört med standardbilen.


Trots den 50 år långa pausen har aluminiumkonstruktionen hos de sex nya lättviktsmodellerna en omedelbar koppling till dagens XE, XJ och F-TYPE, som byggs enligt samma höga standarder och med aluminiumkarosser av exakt samma anledning. I själva verket kan Jaguar nu räknas som den världsledande tillverkaren av bilar med aluminiumkarosser, och har svårslagen erfarenhet av att tillämpa denna relativt nya aluminiumteknik på serietillverkade bilar.


Lättviktsversionen av E-TYPE drevs av en uppgraderad version av Jaguars raka sexa XK-motor, som med sina kedjedrivna dubbla överliggande kamaxlar och aluminiumhuvud med halvsfäriska förbränningskammare, var mycket avancerad 1963 trots att den användes i XK 120 redan 1948. Det var denna motor som på 1950-talet drev C- och D-TYPE-modellerna till fem Le Mans-segrar. Under sin korta tävlingskarriär har den lättare E-TYPE blivit världsberömd och är mycket eftertraktad.


De sex nya lättviktsversionerna av E-TYPE är FIA-tävlingsbilar med syfte att sätta historiska rekord.


Genom återskapandet av E-TYPE har Jaguar Classic dragit nytta av färdigheterna och erfarenheterna hos många skickliga ingenjörer och tekniker som redan arbetar på olika Jaguar-avdelningar.


De sex utvalda kunderna kommer var och en att bli stolt ägare av en raritet – en helt ny lättviktsversion av E-TYPE, som är handbyggd på Browns Lane-fabriken och precis lika åtråvärd som originalet.