PRESTANDA MED SPÄNNINGSFAKTOR

Med I-PACE Concepts helt eldrivna plattform har våra ingenjörer kunnat fokusera på att ta fram bästa möjliga prestandapaket för denna bil med noll avgasutsläpp.

Det mest spännande med I-PACE Concept är att den redan från början utvecklats som en helt batteridriven elbil (BEV).



Att kunna placera alla dessa viktiga elektriska fordonskomponenter – motor, batteripaket, hjul med mera – precis där man vill ha dem har öppnat upp för stora möjligheter.

Med samma intensitet, passion och färdigheter som vi finner hos det Jaguar-team som deltar i FIA Formel E-världsmästerskapet valde ingenjörerna bakom I-PACE Concept att på fram- och bakaxeln sätta två kompakta och effektiva permanentmagnet synkronmotorer.

"Rätt koncept för en elbil är ett platt batteripaket under golvet och två motorer; en framför och en bakom paketet. En bakplacerad motor lämpar sig bäst för att driva hjulen medan en framplacerad motor lämpar sig bäst för energiåtervinning.”
Dr Wolfgang Ziebart, konstruktionschef hos Jaguar Land Rover

Med en kombination av 400 hk och 700 Nm i omedelbart vridmoment kan 0 till 96 km/h nås på runt 4,0 sekunder. Detta påminner starkt om sportbilarnas rusiga accelerationsprofil. Säker, eftersom allhjulsdriften klarar alla underlag och tack vare dubbla motorer som säkerställer ett balanserat varvtal.

yt:0bfQjMyoIYU
Jaguar I-PACE Concept | Prestanda med spänningsfaktor

I-PACE Concept är konstruerad för att rymma ett stort litiumjonbatteripaket som förebygger eventuell räckviddsångest hos föraren. Den använder sig av den allra senaste tekniken med påsceller, och batteripaketet har en nominell kapacitet på 90 kWh. Enkelt uttryckt innebär detta att I-PACE Concept kan köras mycket längre innan den behöver laddas igen. Bilens räckvidd har beräknats till 500 km enligt den europeiska testcykeln (eller 353 km (220 miles) enligt den amerikanska cykeln). Det är en perfekt räckvidd för de flesta pendlare, där bilen endast behöver laddas en gång i veckan.

För att få plats med detta stora batteripaket mellan hjulen har fram- och bakaxeln flyttats framåt respektive bakåt. Som en extra bonus skapar denna konstruktion extra utrymme åt föraren och de fyra passagerarplatserna i bilen.

"Eftersom detta är en kompromisslös elbil kan vi utnyttja utrymmet på ett sätt som hittills inte har förekommit i bilar av den här storleken. Den utvändiga längden på I-PACE Concept skiljer sig bara någon millimeter från Jaguar XE. Den invändiga längden – från gaspedal till baklucka – ligger däremot någonstans mellan en Range Rover och en Range Rover med lång hjulbas. Förutom en större kupé ger denna långa hjulbas dessutom bilen en stabil gång.”
Dr Wolfgang Ziebart, konstruktionschef hos Jaguar Land Rover

Tack vare att batteripaketet placerats lågt i bilen har I-PACE Concept en särskilt låg tyngdpunkt. I kombination med de typiska kvaliteterna hos en Jaguar med dubbla tvärlänkar fram och multilänkaxel bak blir resultatet en fantastisk körupplevelse som alla Jaguar-förare redan är bekanta med.

Eftersom denna eldrivna Jaguar saknar förbränningsmotor finns det heller inget behov av någon transmissionstunnel som tränger in i kupén. Passagerarna har stor glädje av det extra utrymmet som skapas genom den nya utformningen med plant golv, och Jaguars formgivare har nyttjat denna möjlighet och lagt till förvaringsutrymmen fram och bak i kupén. Och tack vare genomtänkt paketering av bilens elkomponenter finns det fortfarande ett mycket rymligt bagageutrymme.

FLER BERÄTTELSER
I‑PACE CONCEPT
Upplagt: 12-01-2018

En imponerande glimt av vår första batteridrivna elbil. En fyrhjulsdriven bil med 400 hk, 5 sittplatser och en räckvidd på över 500 km.
UTFORSKA I‑PACE CONCEPT
JAGUAR RACING
Upplagt: 12-01-2018

Bantävlingarna i FIA Formel E-världsmästerskapet innebär en möjlighet för oss att under verkliga förhållanden fullända vår elbilsteknik.
UTFORSKA JAGUAR RACING
I‑PACE CONCEPT: <br> FRÅN TÄVLINGSBANAN TILL VANLIGA VÄGAR
Upplagt: 12-01-2018

Vi utforskar resan från tävlingsbilen I‑TYPE för Formel E till I‑PACE Concept. Upptäck Jaguars första helt eldrivna vägbil.
UTFORSKA TÄVLINGSBANAN TILL VANLIGA VÄGAR