Upptäck hur sofistikerade värmeregleringssystem i I‑PACE Concept bidrar till ännu större räckvidd.
Temperaturreglering är viktigt för alla bilar, men i ännu högre grad för elbilar som I-PACE Concept och Formel E-tävlingsbilen I-TYPE.
Under tävling innebär en effektiv värmereglering att föraren kan köra snabbare och längre ute på tävlingsbanan. För vägbilar som I-PACE Concept kan förarna vinna upp till 50 km i ökad räckvidd mellan laddningar.
På I-PACE Concept behöver temperaturen hos tre enheter regleras: batteriet, motorerna och förarkupén. Bilens sofistikerade värmeregleringssystem värmer och kyler dessa tre separat och tillvaratar energi däremellan. Om värme genereras i elmotorn används denna alltså till att värma kupén eller batteriet, eller både och. Sådan överföring av värmeenergi innebär att batteriet används i mindre utsträckning för uppvärmning, vilket medför att mer av batterikraften blir tillgänglig för längre räckvidd.
"Det är ett väldigt sofistikerat system där den alstrade värmen kan flyttas runt mellan dessa tre källor."
Dr Wolfgang Ziebart, konstruktionschef hos Jaguar Land Rover
Utöver att den energi som produceras av bilen själv tillvaratas, har I-PACE Concept en värmepump som drar in luft utifrån och använder den till att värma upp kupén. Energi från luften utifrån pumpas till en högre temperatur med ringa energi och även om yttertemperaturen är väldigt låg. Den uppvärmda luften matas sedan in i förarkupén istället för en traditionell elektrisk kupévärmare, vilket innebär att det går åt mindre batteriström till att värma upp kupén.
Effekten från värmepumpen är omfattande. När yttertemperaturen är mellan 10 °C och 15 °C kan användning av värmepumpen, i stället för kraft enbart från batteriet, förlänga räckvidden hos I-PACE Concept med upp till 50 km.